نمایش یک نتیجه

مرتب سازی بر اساس:
  • ایران آینده از نگاه سه اندیشمند امروز توسط: ۹۸,۰۰۰ ریال

    ایران آینده از نگاه سه اندیشمند امروز
    کتاب بنا دارد تا با هدف ترویج مبانی نظری توسعه برای عموم مردم تصویری ارزیابانه از مسائل آینده ایران برای رسیدن به توسعه‌ی پایدار ارائه کند.
    هدف این گفت‌و‌گوها ارزیابی مشکلات پیش روی ایران برای رسیدن به توسعه‌ است، به گونه‌ای که بتوان مبانی توسعه را برای عموم بازتر و شفاف‌تر کرد. در گفت‌و‌گوها تلاش شده تا از منظر هر شاخه، محورها تحت بررسی، تحلیل و استنتاج قرار گیرد. در ابتدا تلاش می‌شود تا تصویر یک کشور توسعه یافته بررسی شود و مفاهیم بومی توسعه مورد ارزیابی قرار گیرد. بحث درباره‌ی شناخت موانع موجود، همچنین بررسی تاریخی و تغییر شکل موانع کمک کرده تا ذهنیت تاریخی ما دقیق‌تر شود. از سوی دیگر برای توسعه نیازمند زیرساخت‌ها، نیرو و سرمایه‌ی انسانی هستیم و حتا در صورت وجود چنین امکاناتی مشکل مدیریت و اداره‌ی امور کم و بیش برجا خواهد بود. در عین حال تلاش شده تا به موضوع‌های فرهنگ عمومی، رفتارها و باورهای اجتماعی، هم از دید فرصت و هم از دید تهدید پرداخته شود.
    در این گفت‌و‌گوها شهرداد میرزایی مجموعه ای از گفت‌وگوها را با دکتر رضا منصوری فیزیکدان و از نظریه‌پردازان توسعه‌ی علمی، دکتر موسا غنی‌نژاد اقتصاددان مسلط به تاریخ و جامعه‌شناسی ایران، و دکتر حسن عشایری روان‌شناس و روان‌پزشک، و مسلط به فرهنگ و رفتارهای اجتماعی در ایران، انجام داده است که هرکدام از زاویه‌ای به موضوع نگریسته‌ و مسائل تحلیل کرده‌اند.
    هنگامی که مسئله توسعه ایران و نیاز به آن مطرح می‌شود عمدتا نظرات به سمت مبانی اقتصادی آن سمت و سو می‌گیرد. اما اندیشمندان و دانشوران معاصر ایران فارغ از آن که چقدر در عمل در توسعه، حتا در قالب پیشبرد یک طرح پژوهش دست داشته‌اند، موضوع بحث‌شان چیز دیگری است. آنها برای توسعه علمی کشور نیاز به زیرساخت‌ها و برنامه‌های بلندمدت را اصل می‌دانند. و به همین دلیل است شاید که تغییر رژیم سیاسی کشور نیز مسائل و موانع پیش روی کشور را عوض نکرده باشد. تهیه دستور کار برای توسعه‌ی ایران، نیازمند درنظر داشتن چه محورهایی است؟ و از چه وجوهی باید مسئله توسعه علمی ایران را بررسی کرد؟ این پرسش‌ها و دیگر موارد موضوع یک دوره گفتگو بوده‌است که در نهایت در قالب یک جلد کتاب منتشر شده است.

    وجوه گفتگوها
    موضوع کتاب «ایران آینده»، بیش‌تر، موانع و معضلاتی است که لزوما سیاسی یا عقیدتی نیستند و چه بسا با خردورزی بتوان آن‌ها را رفع کرد. تجربه‌ی انقلاب ۱۳۵۷ نشان داد که با وجود تغییر رژیم سیاسی در کشور، هنوز مسائل و موانعی پیش روی توسعه است که مستقل از ساختار سیاسی و یا تغییرات مدیریتی همواره وجود داشته و دارد.
    هدف این گفت‌و‌گوها ارزیابی مشکلات پیش روی ایران برای رسیدن به توسعه‌ است، به گونه‌ای که بتوان مبانی توسعه را برای عموم بازتر و شفاف‌تر کرد. در گفت‌و‌گوها تلاش شده تا از منظر هر شاخه، محورها تحت بررسی، تحلیل و استنتاج قرار گیرد. در ابتدا تلاش می‌شود تا تصویر یک کشور توسعه یافته بررسی شود و مفاهیم بومی توسعه مورد ارزیابی قرار گیرد. بحث درباره‌ی شناخت موانع موجود، همچنین بررسی تاریخی و تغییر شکل موانع کمک کرده تا ذهنیت تاریخی ما دقیق‌تر شود. از سوی دیگر برای توسعه نیازمند زیرساخت‌ها، نیرو و سرمایه‌ی انسانی هستیم و حتا در صورت وجود چنین امکاناتی مشکل مدیریت و اداره‌ی امور کم و بیش برجا خواهد بود. در عین حال تلاش شده تا به موضوع‌های فرهنگ عمومی، رفتارها و باورهای اجتماعی، هم از دید فرصت و هم از دید تهدید پرداخته شود.
    در این گفت‌و‌گوها دکتر رضا منصوری فیزیکدان و از نظریه‌پردازان توسعه‌ی علمی، دکتر موسا غنی‌نژاد اقتصاددان مسلط به تاریخ و جامعه‌شناسی ایران، و دکتر حسن عشایری روان‌شناس و روان‌پزشک، و مسلط به فرهنگ و رفتارهای اجتماعی در ایران، شرکت داشته‌اند که هرکدام از زاویه‌ای به موضوع نگریسته‌ و مسائل تحلیل کرده‌اند.

    مبانی اقتصادی یا فرهنگی توسعه
    هنگامی که مشکل توسعه‌نیافتگی ایران مطرح می‌شود، عمدتا نظرات به سمت مبانی اقتصادی آن سو می‌گیرد. برخی از اندیشمندان نیاز به زیرساخت‌‌ها و برنامه‌‌های بلندمدت را اصل می‌دانند، برخی دیگر ساختار سیاسی را مانع اصلی می‌دانند، و حتا برخی با اشاره به دستیابی به برخی فناوری‌ها در صنایع دولتی و یا مقام آوردن در المپیاد‌ها ایران را کشوری در حال توسعه تلقی می‌‌کنند. موضوع این گفتگوها بیشتر موانع و معضلاتی است که لزوما سیاسی و یا عقیدتی نیستند و چه بسا با خردورزی بتوان آنها را رفع کرد. این مسائل را چگونه باید حل کرد؟ می‌‌توان تصور کرد که ساختار سیاسی از هم امروز همه‌ی امکانات لازم را برای توسعه فراهم سازد، آیا جامعه‌ی علمی و اقتصادی کشور توان به حرکت درآوردن موتور توسعه کشور را دارد؟ در چنین شرایطی نیاز است تا بتوان تولید علم را در جهت توسعه و تولید کالا یا خدمات به کار گرفت. فرآیندی که در آن تولید علم مثلا در جامعه‌شناسی به تغییر روشی در کنترل‌های انتظامی شهر‌ها تبدیل شود، و یا فرآیندی که در آن تولید علم در فیزیک منجر به اختراع و در نهایت فعال‌سازی خط تولید یک کالا منجر شود، شامل چه مراحلی است؟ و چقدر زمان می‌برد تا ما بتوانیم اجرای آن را عملی کنیم؟ تهیه دستور کار برای توسعه‌ی ایران، نیازمند در نظر داشتن چه محورهایی است؟ و از چه وجوهی باید مسئله را بررسی کرد؟
    هدف این گفتگوها ارزیابی مشکلات پیش روی ایران برای رسیدن به توسعه‌ است به گونه‌ای که مبانی توسعه را برای عموم بازتر کند. در گفتگوها تلاش شده است تا از منظر هر شاخه، محورها مورد بررسی، تحلیل و استنتاج قرار گیرد. در ابتدا تلاش می‌شود تا تصویر یک کشور توسعه یافته بررسی شود و مفاهیم بومی توسعه مورد ارزیابی قرار گیرد. بحث در شناخت موانع موجود، بررسی تاریخی و تغییر شکل موانع کمک کرده تا ذهنیت تاریخی ما دقیق‌تر شود. از سوی دیگر برای توسعه نیازمند زیرساخت‌ها، نیرو و سرمایه انسانی هستیم و حتا در صورت وجود چنین امکاناتی مشکل مدیریت و اداره امور کم و بیش برجا خواهد بود. در عین حال تلاش شده تا به موضوع‌های فرهنگ عمومی، رفتارها و باورهای اجتماعی هم از دید فرصت و هم از دید تهدید پرداخته شود.
    در هر شکل یکی از محوری‌ترین بحث‌ها در این میان توسعه علمی ایران بوده است که به نظر می‌رسد که راه آن از دالان آموزش عالی کشور می‌‌گذرد و این توسعه کم و بیش با وجود کمترین ارتباط با ساختار سیاسی بیشترین آسیب را از عدم ثبات و شفافیت سیاسی را دیده است.
    آن چه که در طول گفتگو‌ها نمود داشته است همگرایی در آرا است که در طی بحث روند رو به رشدی را دارد. این موضوع را می‌توان به عنوان نمونه‌ای از کل جامعه گرفت که نیازمند فضایی باز برای این گفتگو‌ها است.

    فهرست کتاب
    گفتار نخست: ایران امروز
    توسعه و مصادیق آن
    مفاهیم توسعه / توسعه یا رشد اقتصادی / وجوه توسعه / توسعه، گسترده شدن دامنه‌ی انتخاب‌های افراد / توسعه، به معنای توانایی حل مسائل‌ یک جامعه / توسعه، متناظر با توانایی بیش‌تر / توسعه به معنای گسترش امکان تحقق خلاقیت‌ها / استغنا یا مصرف / مدنیت و استفاده از فن‌آوری / نیاز به سواد عاطفی / توسعه‌ی، فرآیندی متناقض / محیط زیست و تهدیدات / جامعه‌ی آرمانی الزاماً توسعه‌یافته نیست / وجوه توسعه جدایی‌‌ناپذیر است / توسعه‌ی فرهنگی / اهمیت پرسش‌گری / اطلاعات الزاماً مساوی فرهنگ نیست / نیاز به سیستم ارزشی سازگار
    نماهایی از ایران
    جامعه‌ی ما جامعه‌ی همگنی است / منابع طبیعی و ژئوپولیتیکی / نقش نفت / فقرزدایی مشکلی ثانویه / ناهماهنگی سنت همگن و تفکر غرب / تلقی ایرانی از زندگی و توسعه / ایران در ساختار قدرت آینده‌ی جهان / بـار سنـگین انـدیشه‌‌ی قبیـله‌ای / جمعـیت جـوان در جست‌وجوی هویـت /
    قهرمان پروری و تک‌صدایی / نقش مردم در آینده‌ی ایران / سازمان‌های غیردولتی عامل اصلی توسعه / پرکـولاسیون و به هم پیوستن جزیره‌ها / آهنگ تغییرات، مثبت است / نقش دولت در کوتاه مدت مهم است / جامعه به سوی همگرایی و همگنی بیش‌تر می‌رود / منافع دولت مقدم بر منافع مردم / دولت مانعی برای پیشرفت / مدیران میانی دارندگان منافع قدرت / متدولوژی به جای ایدئولوژی / نظارت به‌تر از اعتماد / گره‌های فرهنگی و ارزشی / دولتِ خودمرجع
    قوت‌ها و فرصت‌های ایران
    فرصت‌های بالقوه و موانع مؤثر / فرصت در ظرف زمانی معنا می‌یابد / رقابت، محکی برای فرصت‌ها / در همین وضعیت چه ‌می‌توان کرد؟ / شمار دانش‌آموختگان یک فرصت / توان عظیم مهاجران ایرانی در غرب / اهمیت موقعیت جغرافیای سیاسی ایران / همه‌ی مشکلات به حکومت ارتباط ندارد/ اهمیت رفتارهای مستقل از حکومت / ترانزیت، فرصتی کم‌نظیر / توان صنعت جهان‌گردی ایران، بی‌رقیب است
    مانع‌ها و تهدیدها
    نبود سیستم‌های اداری و مدیریتی / گره‌ی ایدئولوژیک / دولت‌مداری / منافع متشکل گروهی / اقتصاد کار دولت نیست / حق منتزع از افراد یا شبکه‌ی انسان‌ها وجود ندارد / گذر از بوته‌ی علمی مدرن / استمرار در برنامه / انتصاب حاکم به‌جای مدیر / روشن‌فکران هیزم‌کش / مفهوم زمان در تفکر انسان / غرور کاذب ایرانیان / فقدان اندیشمند / آسیب‌های سیستم تقلید / لزوم فرزانگی / هم‌آوردی با قدرت‌های بزرگ / رقابت یا مشارکت / رقابت، عامل نظارت درونی در سیستم‌هاست / محافظه‌کاری / نبود ارزیابی / نبود مسئولیت‌پذیری فردی / بهانه‌ی تکلیف در پذیرش مدیریت / مناسبت‌‌های قدرت از حق الاهیّت / دوگانگی در رفتار مدیریت / آبشخورهای متعدد در تصمیمات مدیریتی / مفهوم مبهم مصلحت / نبود مبانی نظری برای وجود و نقش و وظایف دولت

    گفتار دوم: ایران آینده
    برنامه
    نیاز به برنامه‌ریزی برای کشور بدیهی نیست / نظم سازمانی و نظم‌های پیچیده‌ی چندمرکزی / دولت برای اداره‌ی خودش به برنامه نیاز دارد / رسیدن به میزان رشد معیّن سالیانه، افسانه است / طرح، برنامه‌ریزی، اجرا و بازخورد / بخشی از جامعه "خودتنظیم‌بخش" است / نیاز بازار، جای‌گزین برنامه‌ریزی متمرکز / قدرت سیاسی‌شان اقتصاد متمرکز را رها نمی‌کند / مردم هم، قدرت و سرمایه دارند / خصوصی‌سازی حرکت مهمی در توسعه / مانع دولت تامّه و مالکیت‌های اصلی / لزوم سازوکار کنترل دولت از طرف مردم / دولت در خصوصی‌سازی چه‌گونه باید خلاف منافع خودش عمل کند؟ / برنامه‌ریزی برای پرورش افراد اندیشمند / اهمیت تقویت ساختارهای مردمی و مدنی / نبود حافظه‌ی اداری / اهمیت استمرار در برنامه / ارزیابی نتایج برنامه / آموزش مدیران / تلقی مدیریت از اطلاعات سازمانی به‌عنوان مالکیت شخصی / اداره کردن یا ریاست / استمرار مدیریت‌های تخصصی / تخصص یا تعهد / استمرار برنامه‌ها تابعی از استمرار مدیران / ویروس مدیریت
    سرمایه
    مشکل کشور از جنس سرمایه نیست / سرمایه باید چه‌گونه از دولت به مردم منتقل شود / مدیریت سرمایه مهم‌تر از وجود سرمایه است / سرمایه‌ی اجتماعی / ایدئولوژیک و دولتی کردن همه چیز / بیماری قانون درست کردن / توانایی خاص سرمایه / داشتن ثروت در جامعه‌ی ما مذموم است
    نیروی انسانی
    نیروی انسانی یا سرمایه‌ی انسانی / امکان سلب مالکیت / نقش نظام ترفیع / کمبود نیروی انسانی کارآمد / هیچ‌گاه نیاز کشور را به نیروی انسانی برآورد نکرده‌ایم / نیروی انسانی در سازوکار مناسب رشد می‌‌کند / کارآمدی سیاسی ناشی از دو عامل رقابت و سیستم / شناخت نیروی انسانی از توانایی خود و مرزهای جامعه / نیروی انسانی مقلد / نیاز بازار آزاد تعیین‌کننده‌ی تخصص‌های ضروری است / آموزش عالی و نیازهای آموزشی جامعه / پرورش نیروهای کیفی / توسعه‌ی آموزش عالی به کمک بخش خصوصی / تمرکززدایی از آموزش عالی / اهمیت آموزش عمومی / اثرگذاری بر فرهنگ عمومی / هم‌آموزی / اهمیت آموزش ابتدایی و پیش از دبستان / آموزش مهارت‌های اجتماعی / دوگانگی رفتار خانواده و رفتار اجتماع /
    ساختار مدیریت و دولت
    دولت، پدیده‌ای مجزای از مردم نیست / دولت، بازتاب‌دهنده‌ی خواسته‌های تلویحی و فرهنگ عمومی مردم / هر نفر، نفر است و بقیه دولت / حاکمان یا حکم‌پذیری؟ / مهارت قدرت با اپوزیسیون / دموکراسی، نسبت ۵۱ به ۴۹ درصد آراست / تعبیر دموکراسی به معنای پشتیبانی مردم / تعدد مراکز قدرت / تبدیل اقتدار به سلطه‌گری / مدیران انتخابی، انتصابی و اکتسابی / ارزیابی پیشینه‌‌ی مدیر / شیوه‌های مدیریت در ایران / حشو اطلاعات در مدیریت
    فرهنگ و رفتارهای اجتماعی
    نقش ملّیت در توسعه / تاًکید بر ملّیت ایرانی / قلمرو و احساس تعلق به سرزمین / ملیت، مغایر با رشد نیست / ملیت، نفی جهانی شدن و هم‌زیستی جهانی نیست / جهانی شدن از یاد بردن فرهنگ‌ها نیست / احساس تعلق / تنوع و گوناگونی: عامل غنا، رشد و شکوفایی / هویت، یک جنبه‌ی متناقض و پیچیده / سازگاری هویت با دنیای جدید / توسعه بدون شناخت هویت، سخت می‌شود / سازوکار جبرانی و هویت‌گریزی / علم‌باوری / نشناختن علم در معنای نوین آن / ترویج علم و تفکر علمی / علم، یک فرآیند است / ترویج علم کافی، تولید علم لازم / نظریه‌‌ی علمی باید تکرارپذیر باشد / نقش جماعت علمی / دانش، نتیجه‌ی علم در مقطعی از زمان است / جامعه‌ ما در علمِ خودش پدیده‌ی شک را ندارد / آموزش و پرورش علم محور / تفکر مدرن و اندیشه‌ی استدلالی / حقیقت علمی و فرضیه‌ها / بومی شدن علم / نقش فرهنگ و خانواده‌ی ایرانی
    توسعه‌ی علمی
    شرکت در فرآیند تولید علم / آموزش و پرورش الزاما گام اول نیست / آغاز از دانش‌گاه برای تولید علم / آموزش رسمی یا غیررسمی / یادگیری پنهان / دانش ضمنی / آموزش ساختارگرایانه / شناخت عصاره و بنیاد / دانش‌گاه‌های غیر مولّد / سیاسی شدن فرهنگ و دانش / نقش جامعه‌ی علمی و دانش‌گاهی در هدایت کشور / تعیین نسبت و ارتباط جامعه با علم / اهمیت هنر / ارتباط علمی با دنیای علم / روش‌شناسی جامعه‌ی علمی و فرهنگی ما چیست؟ / عوض شدن بینش‌ها / تنها عشق لازم است

  • ترانه بازی‌های ایران توسط: ۱۴۰,۰۰۰ ریال

    در این مجموعه کتاب ۴ ترانه از گنجینه ترانه بازی‌های ایران را با تصاویری کودکانه برای دنیای قشنگ کودکان آورده‌ایم…

     

    لی‌لی‌لی‌لی حوضک: ترانه‌ای کوچک که دست‌های کوچک را با دست‌های بزرگ بازی می‌دهد.همه انگشتان را می‌گذاریم. حالا پرنده‌ی قصه‌ی ما توی حوض افتاده و هر انگشت یک چیزی می‌گوید که ترانه را شاد می‌کند. سرانجام قصه هم برای من من کله گنده.

    اتل متل توتوله: بازی‌ای شاد و آهنگین که کوچک‌ترها را دور هم شاد می‌کند. چه شادتر که یکی از بزرگ‌ترها در میان‌شان بنشیند و ترانه را بخواند. همه پاهای‌شان را دراز می‌کنند و یکی با خواندن ترانه‌ی اتل متل پا به پا جلو می‌رود تا گاوش را می‌برند به هندستون و هاچین واچین یه پاتو ورچین. پاها یکی یکی جمع می‌شود و هیجان بازی به اوج می‌رود. تا اینکه فقط یک نفر در بازی می‌ماند که جریمه می‌شود: باید با همان یک پا دنبال همه کند.

    عمو زنجیرباف: بازی شادی که ترانه‌ها و صداهای مختلف آن را شادتر می‌کند. همه دست به دست هم دور تا دور ترانه می‌خوانند: زنجیر منو بافتی؟ و اوستای بازی با یک بله‌ی کشیده جواب می‌دهد و دوباره به صدای هر جانور که همه با خنده آن را تکرار می‌کنند: میو میو میو… با هر یک دور بازی همه از توی حلقه رد می‌شوند و یک دانه زنجیر بافته می‌شود و دست آخر این که کدام گروه در پاره کردن زنجیر قوی‌تر است.

    کلاغ‌پر: نوک انگشت‌ها وسط قالی، همه چشم به دست اوستا دارند، چی پر؟ زود بگو. پرنده هست یا نه؟ گفت غاز پر یا گاز پر؟! هرکسی اشتباه کند از بازی بیرون می‌رود و دست آخر همه بازنده را تاپ تاپ خمیر می‌کنند.

     

    جمجمک برگ خزون: یک نفر نخود را از مشت بالایی وارد می کند و نخود مشت به مشت رها می شود تا به مشت پایین برسد. حرکت نخود از مشت بالا به مشت پایین با خواندن شعر و تکان دادن دست ها و شادی و خنده همراه است…

     

    اشتر به چراست در بلندی: یک نفر که ترانه را بلد است اوستای بازی شده و قطعه قطعه بازی را با وصف اندام یک شتر می خواند. بچه ها باید آخر هر قطعه در حالی که ادای آن قسمت از بدن شتر را در می آورند، تکرار کنند، منتها در هر قسمت باید قسمت های قبل را نیز از آخر به اول تکرار کنند. هر کدام از بازیکنان که اشتباه کند، سوخته و از بازی خارج می شود. آخرین نفر مانده برنده بازی است…

     

    گرگم و گله می برم: یکی گرگ می شود و دیگری چوپان. بقیه بچه ها هم بره می شوند و با دو دست کمر چوپان را از عقب گرفته پشت سر هم صف می بندند. رو به روی چوپان هم گرگ می ایستد. بره ها و چوپان از یک سو و گرگ از رو به رو شروع می کنند به رجزخوانی برای همدیگر…

     

    پشک انداختن: بچه ها دور هم می ایستند و یک نفر با خواندن ترانه ای، در هر بخش ترانه با دست به یک نفر اشاره می کند و دور می زند تا ترانه تمام شود. با آخرین کلمه ترانه به هر نفر که اشاره شد او از دور خارج می شود و کار آن قدر ادامه پیدا می کند تا تنها یک نفر بماند و بنابراین نوبت اوست که بازی را به دست گیرد.

  • مجموعه فرهنگ پیشه‌ها(واژه‌نامه توصیفی دوزندگی و کفش‌گری) توسط: ۷۰,۰۰۰ ریال

    اهمیت این آثار در درجه‌ی نخست به سبب گردآوری گنجینه‌ای از لغات و اصطلاحاتی است که به شکل خودجوش و از ذهن پیشه‌وران نویسندگان و درگیر در این زبان تراوش کرده است. منظور اصطلاحات و الفاظی است که بی‌دخالت نهادهای رسمی و در عین تکیه داشتن به پایه‌های زبان فارسی و ریشه‌های آشنای فرهنگ ایران زمین شکل گرفته است.
    پژوهش و تدوین واژه نامه‌های توصیفی پیشه‌ها در سه سال اخیر با حمایت پژوهشکده مردم‌شناسی سازمان در قالب مجموعه «فرهنگ پیشه‌ها» در حال انتشار است. هدف از پژوهش و تدوین مجموعه‌ فرهنگ پیشه‌ها، پاسداشت میراث و گنجینه‌ زبان پارسی است. اهمیت این گنجینه در چندی و چونی چنین آثاری است که معنا می‌یابد. گنجایش زبان پارسی در پویایی و زایش ‌چنان بوده است است که در باره هر پیشه به راحتی می توان به اندازه یک کتاب واژه و اصطلاح گرد آورد. شاید پیش از این تصور وجود این همه واژه‌ پارسی، آن هم در یکی از صدها پیشه ایرانی، به سختی در تصور می‌گنجید.
    ثبت واژگان نمایانگر اهمیت و ضرورت شناخت مجموعه ادبیات توده‌ درباره یک پیشه در فرهنگ صنعتی امروز کشور است و از سوی دیگر چگونگی پیدایش، شکل‌گیری، اشتقاق و ترکیب‌سازی را در زبان پیشه‌وران ایران نشان می‌دهد. تدوین و ارائه این فرهنگ، گستره و توان زبان عامیانه در ساخت واژه‌ها را از یک سو، و اهمیت و ضرورت شناخت وضعِ موجود این واژگان را از سوی دیگر نشان می‌دهد. مجموعه فرهنگ پیشه‌ها از نظر زمانی در محدوده زمانی قرن حاضر و از نظر مکانی، در محدوده پایتخت مورد بررسی قرارگرفته است.
    از این مجموعه تا کنون دو جلد «کفشگری» و «دوزندگی» منتشر شده است، «درودگری»، «زرگری و جواهر» و «رنگ و طرح» نیز در مراحل نهایی تدوین است. پیش از این نیز «اصطلاحات عامیانه خودرو» از سوی مرکز نشر دانشگاهی منتشر شده بود. همچنین پپشه‌های «نانوایی»، «آهنگری»، «آشپزی»، «چاپ»، «ساختمان» و «چرم» در مراحل پ‍ژوهش است. ابعاد پژوهش
    اگرچه هدف اولیه این پژوهش‌ رسیدن به مجموعه اصطلاحات و واژگان هر پیشه بوده است اما در حین کار اطلاعاتی به دست آمد که می‌توان کم و بیش به یک تک نگاری از آن پیشه دست یافت. در این پژوهش کم و بیش تعریفی از پیشه به دست می‌آید. مراحل کار که در واقع بخش‌های فرآیند تولید یا خدمات هستند مشخص می‌شود. سازمان‌دهی نیروی انسانی در بسیاری از موارد دربرگیرنده فرهنگ نظامی از اشتغال در چند سده بوده است و قابل بررسی است. برای نمونه در کفشگری نظام ترفیع شغلی مشابه ارتش است و هر کارگر از میخ‌راست‌کنی یا پادویی تا رسیدن به پیشکاری راهی دراز را در پیش خواهد داشت، آن‌گونه که در کفاشی می گویند «پیشکار خدای دستگاه است». در بخش‌های مختلف این فرهنگ کم و بیش با گروه‌های زیر از واژه‌ها مواجه هستیم:
     ابزار کار شامل توصیف نوع جنس، شکل و اجزاء آن است و دستگاه و ماشین‌ها، توصیف نوع دستگاه و کارکرد‌ها است.
     پیشه‌های زیرگروه کار و تخصص هر کدام و وضعیت از نظر رتبه‌بندی در کارگاه از نظر سابقه و مهارت مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای نمونه در پیشه مکانیکی خودرو، زیرپیشه‌هایی چون: صافکار، آهنگر، نقاش، باتری ساز و… و حتا لوله کش وجود دارد. چرخکاری در تعمیر ماشین‌های سنگین پیشه، مختص تعمیرات چرخ‌ها است، حال آنکه چرخکاری یکی از زیرپیشه‌های دوزندگی نیز هست.
     دستگاه و ماشین‌ها توصیف نوع دستگاه و کارکرد‌ها را در برمی‌گیرد.
     روش‌های تعمیر درباره خرابی، شکل، و روش رفع آن چه درباره تولیدات و چه درباره مواد اولیه شرح داده می‌شود.
     شیوه‌های تولید دستیابی به چگونگی شیوه‌های مختلف تولید یا خدمات است.
     محیط کار در مجموع بسیاری از شاخه‌های کار در فرهنگ پیشه‌ها مورد بررسی قرارگرفته‌اند. کارگاه‌های مختلف بر حسب تقسیم‌بندی‌های مربوطه و حجم و نوع کار در آن، عناصر تشکیل دهنده کارگاه، توضیح در باره این‌که در کدام قسمت کارگاه قرار می‌گیرد، وسعت تقریبی، اجزای آن، کار‌هایی که در این قسمت انجام می‌شود و چگونگی تفکیک از بقیه قسمت‌های کارگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای نمونه موتوردوزی که کارگاهی برای تعمیر و جوش بدنه موتور خودروها یا سری دوزی که کارگاهی برای تولید انبوه پوشاک است.
     مدل‌ها شامل هر گروه از تولیدات، همراه شکل و حالت آن و گاه همراه با عکس است. در عین حال بخش‌های مختلف یک محصول، محل قرارگیری، نحوه اتصال و کارکرد آن درج شده است.
     مراحل کار ممکن است هر کدام با یک نام و حتا گاه یک پیشه باشد به همراه توصیف مرحله، چگونگی انجام کار، تقدم و تاخر نسبت به مراحل دیگر آورده شده است.
     مقیاس‌‌های اندازه‌گیری، و موارد کاربرد آن در مقایسه با استفاده از معیار‌‌های شناخته شده ثبت شده است. روشهای قراردادی در کار بین کارگر و کارفرما و یا بین تولید کننده و مشتری از مواردی است که نشان دهنده چهارچوب‌های همکاری است.
     مواد اولیه از نظر نوع جنس، توصیف شکل و ظاهر، کاربرد‌ها در پیشه ثبت شده است.
     یراق شامل توصیف نوع جنس، شکل و کارکردها قطعاتی است که برای تزیین یا ملزومات جانبی استفاده می‌شود.

    قیمت واژه‌نامه‌ی توصیفی کفشگری ۶۰۰۰۰ ریال و قیمت واژه‌نامه‌ی توصیفی دوزندگی ۷۰۰۰۰ ریال است.