در حال نمایش 3 نتیجه

مرتب سازی بر اساس:
  • آکیرا کوروساوا (سینما گران ۲) توسط: ۵۵۰,۰۰۰ ریال

    در اوایل سال­‌های پنجاه، راشومون اهمیت سینمای ژاپن را برای غربی‌­ها آشکار می‌­کند. این فیلم شیر طلای ونیز و یک جایزه‌­ی اسکار را در هالیوود به ­طور متوالی به دست می‌­آورد. مؤلف آن، آکیرا کوروساوا، اساساً وابسته به فرهنگ کشورش و در عین حال شیفته‌­ی فرهنگ کلاسیک غرب است. او در تمام دوران حرفه­‌ای‌­اش در دل نظام استودیوهای قدرتمند ژاپن (شوچیکو، توهو)، به­ عنوان فیلمنامه‌­نویس و مخصوصاً کارگردان فعالیت می‌­کند، و از ژانری به ژانر دیگر می‌­رود: سینمای اکشن (از سوگاتا سانشیرو تا سانجورو)، حماسه­‌های تاریخی درخشان ( کاگه‌­موشا، آشوب)، فیلم‌­های نوآر (سگ ولگرد)، درام­‌های معاصر درون­‌نگرانه (زیستن)، یا اقتباس‌­هایی از نویسندگان غربی (شکسپیر، گورکی، داستایفسکی). کوروساوا فیلمسازی است که از موفقیت عمومی و نقدهای مثبت بین‌­المللی سیراب شده و امروزه هنوز به ­شکلی قابل­ ملاحظه تأثیرگذار است، برای مثال بر روی ژانر وسترن؛ کلینت ایستوود از صمیم قلب اعتراف می­کند که یوجیمبو برای او منبع الهام است.

    سینمای او فاصله‌ی میان فرهنگ فئودالی سنتی (مبتنی بر انکار فرد) و فراگیری دموکراسی را به ­دقت بررسی می‌­کند، در جهانی که در پی قدرت و افراط در ابراز خویشتن، فاسد شده است. غنای آثار او در تناقضات ژاپن مدرن نهفته است. آشتی دادن روح ژاپن سامورایی­‌ها و اومانیسم، حسن بزرگ سینمای او است که گستره­‌ی آن حقیقتاً جهانی می‌‍­باشد.

    شارل تسون، منتقد و سردبیر سابق کایه دو سینما (۲۰۰۳-۱۹۹۸)، در دانشگاه پاریس ۳ در رشته‌­ی سینما تدریس می‌­کند. او مؤلف آثاری درباره‌­ی ساتیاجیت رای، لوئیس بونوئل، سینمای سری ب و… است، و در سال ۲۰۰۷ کتاب تئاتر و سینما را با همکاری مشترک انتشارات کایه دو سینما و سرن-س­اِن­دپ (Scérén-CNDP) منتشر کرده است.

    فهرست

    پیش گفتار

    کارآموزی های قهرمان از سوگاتو سانشیرو تا رسوایی

    زیر نگاه غربی ها : از راشومون تا در اعماق

    سرحد ماجراجویی بشری: از دژ پنهان تا ریش قرمز

    هنر و آشوب: از دودسکادن تا مادادایو

    زندگی نامه در یک نگاه

    فیلم شناسی

  • استیون اسپیلبرگ (سینما گران ۱) توسط: ۵۵۰,۰۰۰ ریال

    چهره‌­ی استیون اسپیلبرگ، در طول دو­ره‌ای به شکل «داستان موفقیت» به گونه‌ای تحریک ­آمیز و نامنتظره غنا یافته و عمیق شده است: نویدبخش­ترین سینماگر جوان در سال­های هفتاد، کارگردان موفق، عزیزدردانه‌­ی استودیوهای هالیوودی، هوادار جلوه­‌های ویژه‌­ی حیرت‌­آور، امروزه کارگردانی است که منتقدان بین‌­المللی به ­عنوان یک مؤلف قبول دارند، فیلمسازی آزاد در انتخابهایش، سوژه‌­هایش و همین‌­طور زیبایی­شناسی‌­اش، کارگردانی که در دگرگون ساختن تصویر و مخاطب تردیدی به خود راه نمی­‌دهد.

    او با الگو قرار دادن اورسن ولز، اولین فیلم بلندش، دوئل، را در بیست و پنج سالگی کار می‌­کند. او با  آرواره­‌ها، ایندیانا جونز، برخورد نزدیک از نوع سوم و ئی تی، صنعت سینمای سرگرمی را به اوج خود می­‌رساند و فریفتگی را مشخصه‌­ی بارز کارهایش می­‌کند. او به‌ ­اتفاق همزادش، جورج لوکاس افسونگر، امپراطوری­‌ای بنا می‌­نهد که پادشاه­اش (و تماشاگرش!) یک کودک است. از سال­های ۲۰۰۰ به بعد، ژانر علمی-تخیلی و اطمینان از کار بزرگ­ترین ستارگان مانند تام کروز به او اجازه می‌­دهد با فیلم­هایی همچون هوش مصنوعی، گزارش اقلیت یا جنگ دنیاها در سینمای عوام­‌پسند طبع‌­آزمایی کند. در همین دوران، اسپیلبرگ با فیلم­هایی مانند مونیخ، فهرست شیندلر و نجات سرباز رایان روی تیره‌­تری از خود نشان می­دهد.

    بچه­‌ی اعجوبه به یک بزرگسال نگران تبدیل شده است و سینماگر استثنایی زین‌­پس در حال تبدیل شدن به یک آدم ­بزرگ است.

     

    کله­‌لیا کوهن فیلمنامه‌­نویس و روزنامه‌­نگار است. او از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۴  منتقد کائیه دو سینما بوده و کتاب وسترن (انتشارات کائیه دو سینما / سرن-س­اِن­دپ [Sérén-CNDP]) را در سال ۲۰۰۵ منتشر کرده است.

  • مارتین اسکورسیزی (سینما گران ۳) توسط: ۵۵۰,۰۰۰ ریال

    مارتین اسکورسیزی پس از سی سال فعالیت حرفه‌ای و کارگردانی بیش از بیست فیلم بلند، به مقام استاد بزرگ سینمای آمریکا دست یافته است. او از آن دست سینماگرانی است که در جای‌جای فیلم‌هایش حضور دارد. این سینماگر سینمادوست، از کارهای کلاسیک سینمای آمریکا و همین‌طور موج نوی اروپا بهره می‌برد و در سال‌های هفتاد به طور حرفه‌ای وارد عرصه‌ی سینما می‌شود؛ او با راننده تاکسی به سرعت به موفقیت می‌رسد، فیلمی که غنای جهانش را آشکار می‌کند و همکاریش را با رابرت دنیرو رقم می‌زند. از این پس، اسکورسیزی فیلم‌هایش را بدون سازش هنری و بدون گوشه‌نشینی می‌سازد (همان‌طور که خودش دوست دارد بگوید «یک فیلم برای خودم، یک فیلم برای آنها»)، چیزی که در دل صنعت سینمای آمریکا متداول نیست، جایی که هیچ‌چیز به هیچ‌وجه قطعی نیست: نیویورک نیویورک، گاو خشمگین، آخرین وسوسه‌ی مسیح، کوندون، کازینو، هوانورد… اسکورسیزی پیوسته در حال کشف آمریکا و تاریخش است، تاریخی شکل گرفته در دل مهاجرت‌های متوالی، با فیلم‌هایی مانند عصر معصومیت یا دار و دسته‌های نیویورک، تا آخرین اثر بزرگش، رفتگان، که نقدی شدید بر دوره‌ی معاصر است. 

     

    فهرست

     

    تشویش و دلشوره

    ریشه : از ایتالیای کوچک تا فیلم های نخست

    خیابان های پلید : پایین شهر، راننده تاکسی، نیویورک نیویورک، گاو خشمگین

    یک فیلم برای خودم یک فیلم برای آنها : آخرین وسوسه ی مسیح، عصر معصومیت، کازینو

    نیویورک، بازگشت ها : دار و دسته های نیویورک، هوانورد، رفتگان

    زندگی نامه

    فیلم شناسی