پس از جهنم
پس از جهنم تو مرگم بودی:/ تو را می‌توانستم نگه دارم/ آن هنگام که همه تنهایم گذاشتند. مجموعه‌ی شعر پس از جهنم سروده‌ی شهریار وقفی‌پور است که علاوه‌ بر شعرهای تالیفی نویسنده، شعرهایی از پل سلان، اکتاویو پاز، آندره برتون و استفان مالارمه را به همراه دارد. ادامه>>

 
تشنگان
تشنگان وجدی مواواد، نمایشنامه‌نویس، مترجم و کارگردان لبنانی- آمریکایی در سال 2005 برنده‌ی جایزه‌ی مولیر شد؛ وی این هدف را دنبال می‌کند که نمایشنامه‌هایش را نه بر صحنه، بلکه بر ذهن مخاطب به اجرا در آورد. ادامه>>

 
اندیشه‌های موسیقایی
اندیشه‌های موسیقایی . شریف لطفی، آهنگساز، رهبر ارکستر و نوازنده‌‌ی هورن از استادان دانشگاه هنر است. وی در توضیح نام کتاب می‌گوید: "منظور من از «اندیشه موسیقایی» نوعی از اندیشه است که ناشی از فعالیت خلاقانه موسیقیدان می‌باشد". ادامه>>

 
شفابخش
شفابخش این نمایش‌نامه سه شخصیت دارد و از چهار تک‌گویی تشکیل شده است. به باور نویسنده نمایشنامه همزمان بازنمایی سیمای شرافتمندانه‌‌ی هنرمند و چهره‌ی فریبکارانه‌ی اوست. ادامه>>

 
کاپیتال
کاپیتال چرا بازگشت به مارکس، و پیش از هر چیز، چرا بازگشت به این متن قرن نوزدهمی به نام کاپیتال؟ اگر اندیشه‌های مارکس همچنان معتبر‌اند پس نیازی نیست تا خوانش جدیدتری از این کتاب مشهور که اکنون با احترام اثری کلاسیک دانسته می‌شود ارائه دهیم. و اگر چنین نیستند پس چرا اندیشه‌های جدیدی ابداع نکنیم و تمامی شعارهای آشنای جلد یکم را روانه‌ی آن گورستان آرشیوی نسازیم که همه‌ی علومی که زمانی صادق بودند و اکنون منسوخ روانه‌اش می‌شوند؟ ادامه>>

 
استیون اسپیلبرگ
استیون اسپیلبرگ چهره‌ی استیون اسپیلبرگ، در طول دوره‌ای به شکل «داستان موفقیت»، به گونه‌ای تحریک‌آمیز و نامنتظره غنا یافته و عمیق شده است: نویدبخش‌ترین سینماگر جوان در سال‌های هفتاد، کارگردان موفق، عزیزدردانه‌ی استودیوهای هالیوودی، هوادار جلوه‌های ویژه‌ی حیرت‌آور، امروزه کارگردانی است که منتقدان بین‌المللی به عنوان یک مؤلف قبول دارند، فیلمسازی آزاد در انتخاب‌های‌اش، سوژه‌هایش و همینطور زیبایی‌شناسی‌اش، کارگردانی که در دگرگون ساختن تصویر و مخاطب تردیدی به خود راه نمی‌دهد. ادامه>>

 
آکیرا کوروساوا
آکیرا کوروساوا در اوایل سال‌های پنجاه، راشومون اهمیت سینمای ژاپن را برای غربی‌ها آشکار می‌کند. این فیلم شیر طلای ونیز و یک جایزه‌ی اسکار را در هالیوود به طور متوالی به دست می‌آورد. مؤلف آن، آکیرا کوروساوا، اساساً وابسته به فرهنگ کشورش و در عین حال شیفته‌ی فرهنگ کلاسیک غرب است. ادامه>>

 
گرسنگی سایه‌ها
گرسنگی سایه‌ها ژان باتیست پارا شاعر، مترجم و منتقد هنری فرانسوی است که در سال 1956 در پاریس متولد شده است. آنچه در کتاب حاضر آمده است ترجمه‌ی کامل شعرهای مجموعه‌ی گرسنگی سایه‌هاست به اضافه‌ی قطعاتی از کتاب پیشین پارا به انتخاب خود او. ادامه>>

 
فلسفه‌ی مارکس
فلسفه‌ی مارکس فلسفه‌ی مارکس نوشته‌ی فیلسوف و نظریه‌پرداز فرانسوی، اتین بالیبار، اثری است که می‌کوشد توضیحی جامع و در عین حال موجز از مهم‌ترین جنبه‌های فلسفی اندیشه‌های مارکس ارائه دهد. ادامه>>

 
غزلیات سعدی
غزلیات سعدی غزلیات سعدی عبارتند از شعرهای سروده‌ی وی در قالب غزل که تاکنون چندین تصحیح از آن‌ها توسط استادان زبان و ادب فارسی منتشر شده است. به گفتهٔ خود سعدی، غزلیات او سخن عشق است؛ سخنی که صدای خوش و دل‌نواز آن در فضای فرهنگ و ادب فارسی جاودانه به‌یادگار خواهد ماند. ادامه>>

 
بوستان سعدی
بوستان سعدی بوستان سعدی یا سعدی‌نامه نخستین اثر سعدی است که کار سرودن آن در سال ۶۵۵ هجری قمری پایان یافته‌است. سعدی این اثر را در طی سفرهایش سروده و هنگام بازگشت به شیراز به دوستانش عرضه کرده است. ادامه>>

 
پدران خفته و اشباح عروسک‌خانه
پدران خفته و اشباح عروسک‌خانه عمل نقد «تخنه» است، یعنی مهارت می‌خواهد، اما منتقد به جز این مهارت یا دانش عملی، نیازمند نظریه یا خودانعکاسی تخنه یا نقد نقد نیز هست. آن که منتقد را به نظریه‌بازی متهم می‌کند یا آن که بلد نیست بخواند و توانایی ترجمه کردن او را دستمایه‌ی تخطئه‌ی قضاوت بی‌رحمانه‌ی او می‌سازد، از دوری دست‌هایش به مایه‌ی نقد، عطر فرانسوی را بدبو می‌خواند... ادامه>>

 
کالئیدوسکوپ
کالئیدوسکوپ نمایش‌نامه‌های علمی‌تخیلی قدمت دیرینی برای اهالی صحنه داشته‌اند (معمولا نمایش‌نامه‌ی طوفان شکسپیر را اولین نمایش‌نامه‌ی علمی تخیلی می‌دانند)، اما در ایران مانند برخی دیگر از ژانرهای تئاتری متاسفانه بی‌دلیل مهجور مانده‌اند. انتشار کتاب کالئیدوسکوپ تلاشی کوچک در راستای پر کردن این فضای خالی است... ادامه>>

 
سرگذشت رنگ‌ها
سرگذشت رنگ‌ها رنگ‌ها معنای ثابتی ندارند، آن‌ها دارای تاریخی پر جنب و جوش و پر از دگرگونی هستند که به زمان‌های بسیار دوردست برمی‌گردد... رنگ‌ها قراردادها، ممنوعیت‌ها و پیش‌داوری‌هایی را منتقل می‌کنند که بدون این‌که بدانیم از آن‌ها پیروی می‌کنیم و ... ادامه>>

 
کسوف و تمام صبح‌های زمین
کسوف و تمام صبح‌های زمین "«کسوف» که «منطقه‌ی صفر» نامیده بودمش؛ حاصل گرفتنِ ذره‌بین روی یک نقطه‌ی عفونی، نقطه‌ی ضعف تاریخ پرتفاخرِ! بشری‌ست: جنگ و بی‌آرامی و مهاجرت، واقعیت رنج. «تمام صبح‌های زمین» هم همین است، در بستر و حال و هوایی دیگر؛ واقعیتی از نسل‌کشی"... ادامه>>

 
1 2 3 4 5 6 7 8 
<<    <      >    >>