شام یکشنبه
شام یکشنبه "بعضی از زن‌ها، هر ماه حس شنوایی‌شون خیلی قوی میشه؛ حتی ضعیف‌ترین صداها رو نمی‌تونن تحمل کنن؛ هر آهنگی آزارشون می‌ده. خودم همین‌جوری‌ام. بعضی‌ها حس بویایی‌شون خیلی تیز می‌شه، اون‌قدر تیز که می‌تونن مثل سگ‌ها بو بکشن. دندون بعضی زن‌ها ی جا بند نمی‌شه؛ اون‌قدر حرف می‌زنن که فراموش کنن. عده‌ی کمی‌شون هم واقعا رنج می‌برن". ادامه>>

 
کلینت ایستوود
کلینت ایستوود سال‌های سال نه کلینت ایستوود بازیگر به مذاق کسی خوش می‌آمد، نه کلینت ایستوود ستاره و نه کلینت ایستوود فیلم‌ساز. با این حال اکنون ایستوود با پشتکار و بردباری در صف اول کارگردانان قرار دارد و کارنامه‌ی حرفه‌ای او، همچون شخصیت جوزی ولز یاغی، یا مشتاقان بیشتری جلب می‌کند یا بر تعداد مخالفان خود می‌افزاید. ادامه>>

 
دایره‌های اوج
دایره‌های اوج "دایره‌های اوج" رمانی‌ست خاطره‌گونه به قلم اصغر عسکری خانقاه، انسان‌شناس بزرگ ایرانی. مولف در سخنی با خواننده می‌گوید: "قهرمانان این رمان مجموعه‌ای از شخصیت‌های واقعی و خیالی هستند... این کتاب به هیچ‌وجه سرگذشت مولف نیست و روزگاری که در آن با دقت تشریح می‌شود، مولف صحنه‌پردازی کرده و شخصیت‌های خیالی خود را در محیطی آشنا آفریده است". ادامه>>

 
آندری تارکوفسکی
آندری تارکوفسکی یکی از پارادوکس‌های آثار آندری تارکوفسکی این است که توامان بسیار روس و بسیار جهانی هستند. سوژه‌هایی که او بدان‌ها می‌پردازد ویژگی‌ای فرهنگی (حتا متافیزیکی) دارند که می‌تواند در برخورد اول تماشاگر را مرعوب کند،... ادامه>>

 
مارتین اسکورسیزی
مارتین اسکورسیزی مارتین اسکورسیزی طی سی سال فعالیت حرفه‌ای و کارگردانی بیش از بیست فیلم بلند، به مقام استاد بزرگ سینمای آمریکا دست یافته است... او با راننده تاکسی به سرعت به موفقیت می‌رسد، فیلمی که غنای جهان‌اش را آشکار می‌کند و همکاری‌اش را با رابرت دنیرو رقم می‌زند... ادامه>>

 
کسوف و تمام صبح‌های زمین
کسوف و تمام صبح‌های زمین "«کسوف» که «منطقه‌ی صفر» نامیده بودمش؛ حاصل گرفتنِ ذره‌بین روی یک نقطه‌ی عفونی، نقطه‌ی ضعف تاریخ پرتفاخرِ! بشری‌ست: جنگ و بی‌آرامی و مهاجرت، واقعیت رنج. «تمام صبح‌های زمین» هم همین است، در بستر و حال و هوایی دیگر؛ واقعیتی از نسل‌کشی"... ادامه>>

 
سرگذشت رنگ‌ها
سرگذشت رنگ‌ها رنگ‌ها معنای ثابتی ندارند، آن‌ها دارای تاریخی پر جنب و جوش و پر از دگرگونی هستند که به زمان‌های بسیار دوردست برمی‌گردد... رنگ‌ها قراردادها، ممنوعیت‌ها و پیش‌داوری‌هایی را منتقل می‌کنند که بدون این‌که بدانیم از آن‌ها پیروی می‌کنیم و ... ادامه>>

 
کالئیدوسکوپ
کالئیدوسکوپ نمایش‌نامه‌های علمی‌تخیلی قدمت دیرینی برای اهالی صحنه داشته‌اند (معمولا نمایش‌نامه‌ی طوفان شکسپیر را اولین نمایش‌نامه‌ی علمی تخیلی می‌دانند)، اما در ایران مانند برخی دیگر از ژانرهای تئاتری متاسفانه بی‌دلیل مهجور مانده‌اند. انتشار کتاب کالئیدوسکوپ تلاشی کوچک در راستای پر کردن این فضای خالی است... ادامه>>

 
پدران خفته و اشباح عروسک‌خانه
پدران خفته و اشباح عروسک‌خانه عمل نقد «تخنه» است، یعنی مهارت می‌خواهد، اما منتقد به جز این مهارت یا دانش عملی، نیازمند نظریه یا خودانعکاسی تخنه یا نقد نقد نیز هست. آن که منتقد را به نظریه‌بازی متهم می‌کند یا آن که بلد نیست بخواند و توانایی ترجمه کردن او را دستمایه‌ی تخطئه‌ی قضاوت بی‌رحمانه‌ی او می‌سازد، از دوری دست‌هایش به مایه‌ی نقد، عطر فرانسوی را بدبو می‌خواند... ادامه>>

 
بوستان سعدی
بوستان سعدی بوستان سعدی یا سعدی‌نامه نخستین اثر سعدی است که کار سرودن آن در سال ۶۵۵ هجری قمری پایان یافته‌است. سعدی این اثر را در طی سفرهایش سروده و هنگام بازگشت به شیراز به دوستانش عرضه کرده است. ادامه>>

 
غزلیات سعدی
غزلیات سعدی غزلیات سعدی عبارتند از شعرهای سروده‌ی وی در قالب غزل که تاکنون چندین تصحیح از آن‌ها توسط استادان زبان و ادب فارسی منتشر شده است. به گفتهٔ خود سعدی، غزلیات او سخن عشق است؛ سخنی که صدای خوش و دل‌نواز آن در فضای فرهنگ و ادب فارسی جاودانه به‌یادگار خواهد ماند. ادامه>>

 
فلسفه‌ی مارکس
فلسفه‌ی مارکس فلسفه‌ی مارکس نوشته‌ی فیلسوف و نظریه‌پرداز فرانسوی، اتین بالیبار، اثری است که می‌کوشد توضیحی جامع و در عین حال موجز از مهم‌ترین جنبه‌های فلسفی اندیشه‌های مارکس ارائه دهد. ادامه>>

 
گرسنگی سایه‌ها
گرسنگی سایه‌ها ژان باتیست پارا شاعر، مترجم و منتقد هنری فرانسوی است که در سال 1956 در پاریس متولد شده است. آنچه در کتاب حاضر آمده است ترجمه‌ی کامل شعرهای مجموعه‌ی گرسنگی سایه‌هاست به اضافه‌ی قطعاتی از کتاب پیشین پارا به انتخاب خود او. ادامه>>

 
آکیرا کوروساوا
آکیرا کوروساوا در اوایل سال‌های پنجاه، راشومون اهمیت سینمای ژاپن را برای غربی‌ها آشکار می‌کند. این فیلم شیر طلای ونیز و یک جایزه‌ی اسکار را در هالیوود به طور متوالی به دست می‌آورد. مؤلف آن، آکیرا کوروساوا، اساساً وابسته به فرهنگ کشورش و در عین حال شیفته‌ی فرهنگ کلاسیک غرب است. ادامه>>

 
استیون اسپیلبرگ
استیون اسپیلبرگ چهره‌ی استیون اسپیلبرگ، در طول دوره‌ای به شکل «داستان موفقیت»، به گونه‌ای تحریک‌آمیز و نامنتظره غنا یافته و عمیق شده است: نویدبخش‌ترین سینماگر جوان در سال‌های هفتاد، کارگردان موفق، عزیزدردانه‌ی استودیوهای هالیوودی، هوادار جلوه‌های ویژه‌ی حیرت‌آور، امروزه کارگردانی است که منتقدان بین‌المللی به عنوان یک مؤلف قبول دارند، فیلمسازی آزاد در انتخاب‌های‌اش، سوژه‌هایش و همینطور زیبایی‌شناسی‌اش، کارگردانی که در دگرگون ساختن تصویر و مخاطب تردیدی به خود راه نمی‌دهد. ادامه>>

 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 
<<    <      >    >>