مورفولوژی شهری تبلیغات در تهران
کتاب مورفولوژی شهری تبلیغات در تهران کتابی است دربارهی کاربرد فرمهای شهری و منطقهای در تبلیغات شهر تهران و مطالعاتی دربارهی نحوه و شکل ساختاری تبلیغات شهری. شهر پدیدهای اجتماعی، اقتصادی با فرمی در هم تنیده است. نگاه مورفولوژیک، راهگشای درک منظرهی شهری و در نهایت کلیدی برای یافتن موقعیتهای مناسب تجاری و تبلیغاتی است. این کتاب پژوهشی دربارهی یافتن مکان و زمان مناسب برای ایجاد تبلیغات شهری را ارائه میکند.
۱۵۰,۰۰۰ ریال
ناموجود
معرفی کتاب مورفولوژی (ریخت شناسی)
کتاب حاضر مجموعه مطالعاتی است از نحوه و شکل ساختاری تبلیغات شهری . برای مثال بیلبوردی در اتوبان همت قرار دارد که با وجود قیمت بسیار گران آن هیچ گونه ارزش اقتصادی خاصی ندارد . ولی یک پارچهنوشته در میدان پونک می تواند کار کرد ده¬ها بیلبورد را داشته باشد . این کتاب برای انتخاب محل ها ، شکل ، شمایل ، رنگ و زاویه دید این نوع تابلوها بحث می کند . کتابی است کاملن تخصصی و با روی کردی کاربردی و تاثیر گذاری در امر تبلیغات شهری . مطالب این کتاب به نوبه خود در ایران جدید بوده و با محاسبه دقیق زاویه دید و تاثیر گذاری آن بر مخاطب نگارش شده است . دانستن مسیرهای با تردد زیاد و ترافیک کم و حتا با ترافیک سنگین . برای نمونه در تابلوهای اتوبان همت نباید از رنگ قرمز استفاده کرد. این کتاب با دلایل علمی و ریخت شناسانه مورفولوژیک نشان می دهد بر عکس که رنگ قرمز توجه را جلب می کند ولی به علت ترافیک سنگین و عصبانیت سرنشینان بهتر آن است که از رنگهای آرامش بخش استفاده شود. استفاده از نقشهها و جداول هم در راستای همین موضوع بوده و موضوع را آسانتر به مخاطب منتقل می کند. این کتاب برای شغل های خاص طراحی شده و باید گفت که از جنبه عمومی موضوعیت ندارد مگر کسانی که انتخاب محل تبلیغ برایشان بسیار سخت شده است .
مقدمهی کتاب
پیش از هر چیز باید دانست مورفولوژی چیست. مورفولوژی شهری یکی از مهمترین رویکردهای کالبدی به شمایل شهر است و چنین تعریف میشود :
مورفولوژی شهری جریانی عمده در مطالعه شکل شهر در جغرافیای شهری است. واژهی مورفولوژی به معنای علم فرم است، شهرهای با بافت فشرده و یا گسترده، کشاورزی یا صنعتی، خطی یا دایرهای و . . . هریک شکل خاص خود را دارند، اما تاریخ شهرشناسی نشان داده تقریبا هیچ یک از این اشکال و نظریهها مطلق نبوده و در طول زمان دچار تحولات میشوند. در مورفولوژی ظاهر شهر و عوامل پدید آمدن این بافت که با ترکیبات خاص و گاه بیهمتای خود، چهرهی آن شهر را تشکیل میدهند. ترکیباتی مانند خیابانها، میادین و دیگر ترکیبات همگانی، چهرهای از شهرها ترسیم میکنند که گاهی نماد آن شهر میشود و حتا کارکرد شهر را تغییر میدهند. در حالت معمول مطالعات شهری، جهت ایجاد نگرش عملی برای برنامهریزان شهر با شناخت از فعالیتها، جمعیتها، شبکهی حمل و نقل، تحلیل سرمایهها و قابلیتها در تصمیمگیریها انجام میپذیرد. مورفولوژی به صورت ریزنگر میتواند بیش از نیمی از دلایل قیمت گزاری ملک و نحوهی کاربری املاک را مشخص کند. با نگرش مورفولوژیک میتوان محلههای ثروتمندنشین و فقیرنشین را پیش از اجرای طرح شهر مشخص کرد و نحوهی پیشرفت و توسعهی شهر را پیشبینی کرد.اما آن چه در این نوشتار مقصود است نه مطالعهی شهر برای برنامه ریزی شهری بلکه مطالعهی شهر تهران در حال حاضر، برای یافتن فرصتهای اقتصادی و بیش از هر چیز یافتن مشتریان است.
روزانه سرمایههای سنگینی در بخش تبلیغات هزینه می شوند بی آن که لزومن این تبلیغات به صورت هدفمند برای مشتریان آن کالا یا خدمات باشد. شاید تبلیغات محیطی و شهری بهترین روش تبلیغات به صورت جزءنگر و هدفمند باشد. با شناخت مورفولوژی از شهر می توان مشتریان را یافت و البته نقاط موثر و مناسب برای جلب این مشتریان را نیز پیدا کرد. سه مورد اساسی در مورفولوژی که همان طرح خیابانها، کارکرد زمین و معماری ساختمانها است میتواند راهگشای ما در یافتن مسیرهای رفت و آمد و محل سکونت اقشار سِنی، مالی و اجتماعی باشد.
جهت، اندازه، طراحی برای زمان مناسب و ...که این نوع تبلیغات می تواند مبالغ هنگفتی را در بودجههای تبلیغاتی به خود اختصاص دهد که با کمی تامل میتوان این مبالغ را به حداقل رساند. رنگ و زمان دیده شدن تبلیغ، تنها دیده شدن یا خوانده شدن آن و هزاران مورد موثر در این که تبلیغ موفق باشد یا خیر، معضلات بسیاری از صاحبان صنایع و خدمات است. همه این موارد با شناخت کافی از محل تبلیغ قابل حل است. در این نوشتار تلاش بر آن بوده با نگاهی جزءنگر عوامل موثر در کارکرد هستههای شهری و محلات تهران را یافته، سپس با شناخت از امکانات و قابلیتها، بهترین راه استفاده از آن را یافت. در کل اگر چه نگاه به صورت جزءنگر به اجزای شهر تهران است اما بیش از هر چیز تاکید بر شناخت عوامل کارکرد این اجزا است که قابلیت قیاسی با سایر نقاط ذکر نشده در این نوشتار را که به دلایل مختلف حذف یا فراموش شدهاند داشته باشد.
فهرست:
فصل یک - الگوی ساخت شهر
الگوی ساخت شعاعی
الگوی ساخت چند هستهای
الگوی توپوگرافی
ساخت پلهای
فصل دو - شناخت خواص هسته های شهری تهران
ساخت هسته ی دوایر متحد المرکز
هسته های 2 قطبی
هسته های خطی
فصل سه - پدیده ی سه بعدی شهر تهران
ساخت پلها ی و بعد سوم
عرض معبر و بعد سوم
دید از وسلیه نقلیه
دید عابر پیاده
فصل چهار - بعد چهارم، ترافیک
جامعه ی ترافیکی
هدف عبور و مرور
ترافیک مردانه
ترافیک زنانه
سرعت و منظره
فصل پنج - حوزه ی نفوذ تهران
فصل شش - پدیده ی محیط رنگی
تنوع محیط
بافت
نور
فصل هفت - مثال های کاربردی
نگاه مورفولوژیک به تبلیغات محیطی
در تهران برای سال 91
ارزش دید عمومی تابلوهای شهری در نقاط مختلف
منابع
انتشارات: دیبایه
زمان انتشار: 1391
تعداد صفحات:
توضیحات تکمیلی
شمارگان | |
---|---|
نوبت چاپ | |
تصویرگر | |
طراح | |
پدیدآورنده |
تا به حال دیدگاهی ثبت نشده است.