نمایش 145–160 از 181 نتیجه
تعریف علمی تخیلی، حتی به عنوان یک ژانر کار دشواری است. ری برادبری -یکی از نویسندگان کتاب- میگوید: "هر چه که به ذهنت میآید تخیل و هر چه انجام میدهی علم است. تمام تاریخ بشر چیزی جز داستانی علمی-تخیلی نیست". دغدغهی همیشگی متنهای علمیتخیلی بیش از آنکه به تاثیرات ابداعات تکنولوژیک مربوط باشد، نگارش منطقی و معقول یک جهان دیگر است – تا جایی که علمیتخیلی را ادبیات ایدهها میدانند. در آثار علمیتخیلی انسانیترین مفاهیم با علمیترین و عینیترین چارچوبها بیان میشوند. نمایشنامههای علمیتخیلی قدمت دیرینی برای اهالی صحنه داشتهاند (معمولا نمایشنامهی طوفان شکسپیر را اولین نمایشنامهی علمی تخیلی میدانند)، اما در ایران مانند برخی دیگر از ژانرهای تئاتری متاسفانه بیدلیل مهجور ماندهاند. انتشار کتاب کالئیدوسکوپ تلاشی کوچک در راستای پر کردن این فضای خالی است. در این مجموعه نمایشنامههای زیر را میخوانیم:
کالئیدوسکوپ نوشتهی ری برادبری
دشت آفریقا نوشتهی ری برادبری
راز مثلث برمودا نوشتهی جان موری
بگذار تو را یار بنامم نوشتهی پاول زیندل
غریبهای با گلهای سرخ نوشتهی جان جیکز
در شیوه ی آموزشی مونته سوری، کودک با مشاهده، دست ورزی و آزمایش و تجربه به شناخت جهان پیرامونش می پردازد. در این کتاب ها، تمرین و پیشنهادهایی مرتبط با جغرافیا، گیاه شناسی، جانوران، آب و هوا و زمان ارائه شده است تا به شما در همراهی کودک برای کشف جهان کمک کند. ای کتاب کتابی است برای گسترش دامنه واژگان، کشف طبیعت و جهان…
این کتاب شامل :
تصویرها و کارت هایی برای قیچی کردن
کاردستی های ساختنی
نقاشی هایی برای رنگ کردن و کامل کردن
سالهای سال نه کلینت ایستوود بازیگر به مذاق کسی خوش میآمد، نه کلینت ایستوود ستاره و نه کلینت ایستوود فیلمساز.
با این حال اکنون ایستوود با پشتکار و بردباری در صف اول کارگردانان قرار دارد و کارنامهی حرفهای او، همچون شخصیت جوزی ولز یاغی، یا مشتاقان بیشتری جلب میکند یا بر تعداد مخالفان خود میافزاید. احتمالا شروع این توجه از آغاز دههی هشتاد بود وقتی که خالق همشهری کین در یک برنامهی تلویزیونی در سال ۱۹۸۲ ناگهان مدحی در ستایش جوزی ولز یاغی سرود و ایستوود را ناشناختهترین کارگردان بزرگ دنیا دانست. دو سال بعد نیز ژان لوک گدار فیلم کارآگاه خصوصیاش را به جان کاساوتیس، ادگار جی اولمر و کلینت ایستوود تقدیم میکند (سه سینماگر مستقل؟).
فهرست
مقدمه: یک عمر فعالیت
تصویر چیست؟ از بهخاطر یک مشت دلار تا فرار از آلکاتراز
جماعت بازیافته : از جوزی ولز یاغی تا سوارکار رنگپریده
مبدأ یافتنشدنی : از دام مرگبار تا رودخانهی مرموز
«موسم گل» : از پشتهی اندوه تا زیبای یک میلیون دلاری
مؤخره: حسن ختام : نامههای ایووجیما، یا ارتش سایهها
زندگینامه
فیلمشناسی
آثار کنجی میزوگوشی خود به تنهایی تاریخ سینما را روایت میکند، از صامت تا ناطق، از سیاه و سفید تا رنگی، از تولیدات زنجیره ای در استودیوهای بزرگ ژاپن تا سیاست مولفین. در اوایل سالهای پنجاه است که اروپا فیلمهایش را کشف میکند، فیلمهایی که در جشنواره ونیز موفقیت هایی به تمام معنا به دست می آورند…
گالیله می توانست نخستین و واپسین شهید بزرگ علم شود. ولی هوشیارانه از پذیرش این نقش شانه خالی کرد. در عوض صلاح دانست سوگند بخورد که در مورد همه چیز اشتباه کرده است. حال آن که می دانست سوگند خوردن هیچ چیز را تغییر نمی دهد…
دماسنج، وسایل اندازه گیری مختلف و یک تلسکوپ به خوبی اصلاح شده با استفاده از اینها گالیله سرشت علمی واقعیت و مکان خورشید را در مرکز منظومه شمسی تایید کرد. پیش از آن فکر می کردند که قوانین فیزیک فقط روی زمین صادق هستند و سیارات و ستاره ها بر طبق یک نظام ملکوتی خاص خود کار می کنند.
پس از گالیله راه برای یک توضیح علمی فراگیر درباره عالم باز ماند.در عصر بعدی نیوتن نخستین پاسخ را به این پرسش ارائه کرد. این پرسش بزرگ باقی ماند و امروزه همچنان علم را به خود مشغول می سازد…
فهرست
پیش گفتار
زندگی و آثار
گاه شمار
برای مطالعه بیشتر
پیش از به دنیا آمدن نوزاد، شرایط و امکانات را برای استقبال و مراقبت از او آماده می کنیم. در کنار این آماده سازی می توانیم شرایطی را که پاسخگوی میل او به کشف و شناخت است و در پرورش و تقویت قدرت تمرکز و توجه او موثر است را با ایجاد محیطی آرام و ایمن فراهم کنیم. این کتاب مبتنی بر روش تربیتی و آموزشی مونته سوری است، پیشنهادها و فعالیت هایی برای رسیدن به اهداف بالا، برای نوزادان از بدو تولد تا ۱۵ ماهگی ارائه می کند:
آماده سازی محیط پذیرای نوزاد
فراهم کردن ابزار و لوازم مناسب، سازگار با مراحل رشد نوزاد
همراهی کودک با هدف پرورش توانایی های او
پذیرش و استقبال از استقلال کودک و کمک به او برای متکی به خود بودن
ایجاد محیطی مثبت و آرام در خانه
ژان باتیست پارا شاعر، مترجم و منتقد هنری فرانسوی است که در سال ۱۹۵۶ در پاریس متولد شده است. آنچه در کتاب حاضر آمده است ترجمهی کامل شعرهای مجموعهی گرسنگی سایههاست به اضافهی قطعاتی از کتاب پیشین پارا به انتخاب خود او. او اکنون سردبیر مجلهی معروف "اوروپ است و جانشین بزرگانی چون رومن رولان، لویی آراگون، پل الوار، ژان ریشار بلوک و دیگران. پارا برای اشعارش جوایز متعددی دریافت کرده است؛ از جمله جایزهی گیوم آپولینر برای همین کتاب. جایزهای که هر ساله به اشعاری که اصیل و مدرن شناخته شوند اعطا میشود.
در این کتاب آثار برتر شاعران معاصر ایران توسط شاعر سرشناس،علی باباچاهی، گرداوری شده است. این کتاب بر آن است تا خواننده را در متن جریان های شعر امروز ایران قرار دهد و نیز ارائه ی آثار جدید شاعرانی باشد که پیشتر اشعار دیگر آنها در کتاب گزاره های منفرد توسط همین نشر به چاپ رسیده است. افزون بر این، برخی از شاعران دهه ی هشتاد یا غیر هشتادی که شعرشان در این دهه تکان محسوسی خورده است، زیر عنوانهای مختلفی به این کتاب راه یافتهاند. سر فصلهای این کتاب مبنایی تاریخی دارند؛ تاریخی غیر خطی؛ از نیما شروع می شود و به شعر امروز میرسد. اما در این فواصل، حضور شاعران نسل های جدید، تصور خطی بودن مبنای تاریخی کتاب را باطل میکنند. سرفصلهای کتاب همه از اشعار نیما بر گرفته شده و با شرحی مختصر همراه است که «چرایی» و «چیستی» شکل بندی این کتاب را توضیح میدهد. این کتاب می تواند مرجع قابلقبولی برای بررسی تحولات شعر فارسی در دهه های اخیر شمرده شود.
مارتین اسکورسیزی پس از سی سال فعالیت حرفهای و کارگردانی بیش از بیست فیلم بلند، به مقام استاد بزرگ سینمای آمریکا دست یافته است. او از آن دست سینماگرانی است که در جایجای فیلمهایش حضور دارد. این سینماگر سینمادوست، از کارهای کلاسیک سینمای آمریکا و همینطور موج نوی اروپا بهره میبرد و در سالهای هفتاد به طور حرفهای وارد عرصهی سینما میشود؛ او با راننده تاکسی به سرعت به موفقیت میرسد، فیلمی که غنای جهانش را آشکار میکند و همکاریش را با رابرت دنیرو رقم میزند. از این پس، اسکورسیزی فیلمهایش را بدون سازش هنری و بدون گوشهنشینی میسازد (همانطور که خودش دوست دارد بگوید «یک فیلم برای خودم، یک فیلم برای آنها»)، چیزی که در دل صنعت سینمای آمریکا متداول نیست، جایی که هیچچیز به هیچوجه قطعی نیست: نیویورک نیویورک، گاو خشمگین، آخرین وسوسهی مسیح، کوندون، کازینو، هوانورد… اسکورسیزی پیوسته در حال کشف آمریکا و تاریخش است، تاریخی شکل گرفته در دل مهاجرتهای متوالی، با فیلمهایی مانند عصر معصومیت یا دار و دستههای نیویورک، تا آخرین اثر بزرگش، رفتگان، که نقدی شدید بر دورهی معاصر است.
فهرست
تشویش و دلشوره
ریشه : از ایتالیای کوچک تا فیلم های نخست
خیابان های پلید : پایین شهر، راننده تاکسی، نیویورک نیویورک، گاو خشمگین
یک فیلم برای خودم یک فیلم برای آنها : آخرین وسوسه ی مسیح، عصر معصومیت، کازینو
نیویورک، بازگشت ها : دار و دسته های نیویورک، هوانورد، رفتگان
زندگی نامه
فیلم شناسی
"چزاره پاوزه" در ۹ سپتامبر ۱۹۰۸ در "سان استفانو بلبو"، واقع برتپه های جنوب شرق "تورین" به دنیـــا آمد، او تمام زندگیش را وقف عشق ورزی به زادگاهـــش میکند، عشقــــی که در تمامی آثارش آشکار است. چزاره کودکی یتیم، منزوی و شیفته کتاب بود. بعـــد از کمی تعلیم دیدگی شروع به ترجمه آثار مولفان انگلیسی و آمریکایی چون "ملوین"، "جویس"، "دفو"، "دیکنز" و یا "داس پاسوس" میکـند.
او درخانوادهای متوسط به پایین با پیشینهای روستایی چشم به جهان گشود و خانوادهاش گرچه ساکن شهر تورین بود، لیکن چزاره هرگز رشته الفت خود با زندگی روستایی را ازهم نگسست. در جوار خانواده زندگی کرد وپس ازمرگ والدین عمر خود را یکسر درکنار خانواده خواهرش سرکرد.درسال ۱۹۳۰، پس از فارغ التحصیل شدن از دانشگاه تورین، چزاره که تز خود را به والت وایتمن، شاعر آمریکایی، اختصاص داده بود، به ترجمه رمانهای آمریکایی همت گماشت وهمزمان به فعالیت درچاپخانه انودی مشغول شد.
پنج سال بعد، یعنی به سال ۱۹۳۵، به همراه تنی چند از اعضای گروه ضد فاشیستی دستگیر واز حزب فاشیست که سه سال پیش بدان ملحق شده بود، اخراج گردید. متعاقب آن، تن به تبعیدی سه ساله در جنوب ایتالیا داد ودرآنجا بود که نخستین داستانهای کوتاه خود را به رشته تحریر درآورد. اما یک سال بعد، یعنی درسال ۱۹۳۶، پس از درخواست عفو و بخشودگی، مجددا به تورین بازگشت و کار ترجمه را ازسر گرفت.
سال ۱۹۳۸ زمانی بود که چزاره تمام وقت خود را به کار درچاپخانه انودی میگذراند. این بود که هیچ تمایلی به شرکت در جنگ یا پیوستن به جبهه مقاومت از خود نشان نداد. سال ۱۹۴۵ سال عضویت او درحزب کمونیست ایتالیا بود.او اغلب سالهای آخر جنگ به همراه خانواده خواهرش در پناه تپهای در زادگاهش کنج عزلت گزید. درآوریل ۱۹۴۵ به اتفاق خانواده، پای در رکاب رجعت به تورین نهاد.
دربرههای از زمان که استیلای حزب فاشیست عرصه را برای فعالیت خلاقانه ادبی تنگ کرده بود، یعنی درفواصل دهههای ۳۰ تا ۴۰، وی ترجمه را وجه همت خود ساخت وبسیاری از نویسندگان مدرن آمریکایی و انگلیسی را به جامعه ایتالیا معرفی کرد. آثار خود وی غالبا درسالهای پس از جنگ دوم جهانی تا زمان مرگش که در ۴۱ سالگی با ارتکاب به خودکشی حادث شد، امکان ظهور یافت. برخی از این آثار نیز پس از مرگ نویسنده منتشر شدند. ارزندهترین آثار به جامانده ازاو عبارتند از: گفتگو با لوکو (۱۹۴۷) که گفتگوی شاعرانهایست در خصوص اوضاع واحوال آدمی و داستان ماه وآتشها (۱۹۵۰) به همراه نشریهای تحت عنوان مهارت زندگی (۱۹۵۲).
چزاره پاوزه چهره ادبی برجستهای در ایتالیای پس از جنگ دوم جهانی به شمارمیرود. وی کسیست که از رهگذر ترجمههایش موجبات تاثیرپذیری جامعه ادب ایتالیا را از ادبیات آمریکا فراهم ساخت؛ همچنین خود او شدیدا تحت تاثیر آراء ملوین شاعر آمریکایی بود.
برتافتگی وی ازجرگه فاشیستها وبعدها زندانی شدنش، تجاربی بودند که درجای جای نوشتههایش متبلور شدهاند؛ نوشتههایی که یکسر آکنده از دغدغه منازعات اجتماعی بوده و از احساس همدردی که او در قبال مظلومان وستمدیدگان داشت، حکایت میکند.
مضامینی که وی به کرات در رمانهایش دنبال کرده، معرف جستجوییست که انسان شهرنشین، انسان گرفتار در زنجیرهای از شرایط دائما متزلزل، برای رسیدن به دوام وثبات، بیوقفه با آن دست به گریبان است.
اقدام به نوشــتن روز نشریهای با عنوان "مهارت زندگی "میکند که بعد از مرگش منتشر میشود. ازسال ۱۹۳۶به بعــد یکی از اعضــای مهــم خانه بزرگ نشــر "تورین"، "انودی"، میشــــود. در همان سال مجموعه شعری تحت عنوان " رنج خستگی " منتشر میکند که چندان مورد توجه واقع نمیشـــود . بعد از جنگ به عضویت حزب کمونیست درآمده و در "یونیتا" به طور مرتب به نگارش میپردازد. دوران بعد از جنگ دورانی مناسب بود: او به نشـــر اندیشهای درباره اســـطوره های بزرگ ادبیات یونانـی ولاتینـــــی (هیـومنیته ) میپردازد، "گفتگـوهایی با لوکـو" و "همکلاسی"، تاریخ یک تعلیم سیاسی و احساسـی در سال ۱۹۴۷ به شمارمیرود . "قبل ازآوازخوانی خروس " که سال بعــد منتشـــر میشـود، مجموعــه ایست حاوی چند داستــان از جمله "زنــدان "، الهام گرفته از اقامت اجباری او و" خانهای بر روی تپه"که تجسم گر "مقاومت" در"پیه مون" است. "تابستان زیبا"، در سال ۱۹۴۹، مشتمل است بر سه رمان کوتاه که در آنها شب زنده داریهای طولانی توصیف میشود که طی آنها شخصیتـها به سیاحت در شهر و تپهها میپردازند و همواره لحظه خداحافظی را به تاخیر انداخته و تا سپیده دم با هم میمانند، این بیدارمانی و شب زنده داری نیست مگر امیدواری به امری محال. آخرین کتابــش "ماه وآتشها" توصیفگر داستان بازگشت جنگزدهای ترخیــص شده ازدرمانگاهی دولتی به کشور زادگاهش است، کتابـی ترسیمگر آخرین اثر موشکافانه اش . "چزاره پاوزه " در ۲۷ اوت ۱۹۵۰ در "تورین "خود کشی میکنـد، این حس که قوه ناطقه را یارای ترجمـــــان حقیقت حیات نیســت، نابودش میکـند.
"چزاره پاوزه" در انزوا وعذاب جذبه درک بیپایانی جهان، اثری غنی، اندوه بار و شاعرانه، با فصاحتی زیبا و بینظیر بر جای میگذارد.
از پاوزه آثار: قبل ازآوازخوانی خروس، همکلاسی، مهارت زندگی، ماه وآتشها، دنباله، دریاکنار، تابستان زیبا، رنج خستگی، مرگ خواهد آمد و برسرت سایه خواهد افکند، اشعاررنگارنگ و سلام مازی نو منتشر شده است.
دستگیری ومحکومیت- جنگ درایتالیا
پاوزه که به محفلهای ضد فاشیستی رفت وآمد میکرد، عاقبت درسال ۱۹۵۴ دستگیر و به اتهام دریافت نامههایی از یک زندانی سیاسی محاکمه گردید. پس ازسپری کردن چند صباحی در زندان، او را به کنفینو واقع درجنوب ایتالیا فرستادند که تبعیدی برای وی محسوب میشد. محکومیتی معمول برای آنان که مرتکب جرایم جزئی سیاسی شده بودند. (سرنوشت کارلو لویی نیز که از اهالی تورین بود ازهمین قرار بود.) او یک سال بعداز تبعید به تورین بازگشت ودر هیات یک ویراستار ومترجم در مطبعه انودی که وابسته به حزب کمونیست بوده، به فعالیت پرداخت.
زمانی که در رم اقامت داشت، به خدمت درارتش فاشیست فراخوانده شد. لیکن به علت ابتال به عارضه آسم به مدت شش ماه در بیمارستان نظامی بستری بود. بازگشت او به تورین مقارن با زمانی بود که ارتش آلمان خیابانهای شهر را اشغال کرده وبسیاری از دوستان وی برای انجام نبردهای پارتیزانی از شهر متواری شده بودند. پاوزه هم به جانب تپههای اطراف سرالونگا دیکرا درمجاورت کاساله مون فراتو گریخت وهیچ دخالتی در جنگهای مسلحانهای که درآن ناحیه رخ داد، نکرد.
پس ازجنگ دوم جهانی
پس از فروکش کردن شعلههای جنگ، پاوزه به حزب کمونیست ایتالیا ملحق شده و به فعالیت در روزنامه حزب موسوم به لونیتا پرداخت. حجم زیادی ازآثارش را درهمین دوره به چاپ رساند. درسالهای واپسین عمر، زادگاهش، منطقه لوالنگ را که ساحل آرامش وخلسه او بود، پاتوق خود قرار داده بود، بااین همه ناکامیهای مکرر درعشق (کنستانس دولینگ که آخرین داستان پاوزه به او پیشکش شده) درکنار سرخوردگیهای سیاسی، او را به سمت انتحار سوق داد که با مصرف بیش از اندازه داروی خواب آور در سال ۱۹۵۰ حادث شد. یعنی همان سالی که به بهانه انتشار مجموعه داستان معروف لابللا استاته، مفتخر به دریافت جایزه استرگا شده بود.
لسلی فیدلر در باب مرگ پاوزه چنین مینویسد: … مرگ او برای جامعه ایتالیا به همان اندازه گران است که فقدان هارت کرین برای ما، مفهومی که به آثار و کردار شاعر، که خود نمادی از ادبیات یک دوره است مربوط میشود. نحوه خودکشی او که در اتاق مهمانخانهای رخ میدهد، تقلیدی است واضح ازآخرین صحنه یکی از آثارش به نام: تنها درمیان زنان که کتاب ماقبل آخر اوست.
واپسین نوشتهاش تحت عنوان ماه و آتشها به سال ۱۹۵۰ درایتالیا منتشر و دو سال بعد یعنی درسال ۱۹۵۲ توسط لوئیس سینکلر به انگلیسی برگردانده شد.
مضامین داستانهای پاوزه
انزوای فرد، خیانت:
قهرمان (شخصیت محوری) متداول درآثار پاوزه، فردی است تنها، که این تنهایی را یا به اختیار برگزیده یا اینکه به جبر براو تحمیل شده است. ارتباط این شخصیت با زنان ومردان، پیوندی است موقتی و سطحی. شاید این قهرمان بیعلاقه به برقراری ارتباط با دیگران نباشد اما غالبا با خیانت به آرمانها و دوستان خود، رشتههای پیوند ازهم میگسلد. مثال در داستان "زندان" تبعیدی سیاسی که ساکن روستایی درجنوب ایتالیاست، یادداشتی مبتنی برتشکیل جلسه، از تبعیدی دیگری که درنزدیکی وی زندگی میکند، دریافت میدارد، قهرمان داستان دراینجا نه تنها وقعی به درخواست او نمینهد بلکه ازملاقات با وی نیز امتناع میورزد. عنوانی هم که برای مجموعه داستانی خود یعنی "قبل از آنکه خروس آوازخوانی کند" انتخاب کرده، تلمیحی است به خیانتی که پیتر(شمعون) به مسیح روا میدارد.النگ منطقهای است که چزاره تعطیلات تابستانیاش را، زمانی که هنوز پسرکی بیش نبود، درآن میگذراند؛ سرزمینی که شاعر عمیقا بدان دل بسته بود. سرزمینی باتپههای گرد، پوشیده از درختان تاک، جایی که شاعر آن را به معنای واقعی کلمه، موطن خویش میدانست. با این وجود مصائب و درد و رنج زندگی روستائیان را که ازراه زراعت امرار معاش میکردند، باتمام وجود درک میکرد. درهمین ناحیه بود که درگیریهای سختی میان قوای آلمان نازی و پارتیزانها به وقوع پیوست. واین سرزمین به بخشی از حافظه اساطیری او مبدل شد.
در داستان ماه وآتشها، شخصیت اصلی داستان، خاطره مشروب خوردن خود در یکی از میخانههای آمریکا را شرح میدهد. مردی وارد میخانه میشود، وقهرمان داستان از طرز راه رفتن ونگاه کردن تازه وارد، درمییابد که او اهل درههای النگ است و به زبان محلی چیزی به این مضمون به او میگوید که یک بطری از شراب محلی آنها ازهر آبجویی گواراتر است.
او پس از گذراندن چند سالی درآمریکا، به روستای زادگاهش باز میگردد و به همراه دوستی که درآنجا ماندگار شده بود سراغ از النگ میگیرد. آنگاه درمییابد که اغلب همقطارانش درشرایطی رقتبار چشم ازجهان فروبستهاند، برخی درلباس پارتیزانی با سلاح نازیها قلع وقمع شده وآن مناظر دلانگیز محلی به تصور اینکه ماوای فاشیستها است، توسط پارتیزانها نابود گشتهاند.
دلمشغولیها و درونمایهها
بی شک پاوزه در بین نویسندگان نسل خود درایتالیا، فرهیختهترین و جهانیترین چهره به حساب میآمد؛ شخصیتی محبوب، درونگر و دست به گریبان با انواع نامالایمات عصبی. شاعری که هرگاه از تجارب ارزشمند زندگانیاش سخن میگفت، پیوسته از تجربه آشناییاش با ادبیات آمریکا ومفهوم اسطوره یاد میکرد، مفهومی که به طرزی فزاینده بر گستره آثارش سایه افکنده است؛ اساسا اندیشه بازگشت به گذشته که هنرمند میبایست بدان جامه عمل میپوشاند، به همراه گنجینهای از خاطرات وی، هردو نقشی به سزا در رهیافت ادبی او ایفا میکردند. اعتقاد شخصی شاعر براین بود که وی ایده مورد نظر خود را در اسطوره یافته است. بیشک درونمایه ومضمون اصلی آثار وی راکنکاش پیرامون مفهوم انزوا وابعاد مختلف آن تشکیل میدهد.
تاریخ نشر آثار چزاره غالبا مطابقتی با زمان نگارش آنها ندارد. همچنین شیوه نشر آثار نیز با توجه به اینکه بسیاری از داستانهای کوتاه وی در قالب مجموعه داستان انتشار یافتهاند، لزوما متضمن طرح یا شالودهای درونی ناست. آثار وی را شاید بتوان به تعبیر گوتهای، درحکم قطعههایی ازیک اعتراف بزرگ قلمداد کرد که هیچگونه اضطرار یا امکانی برای ردیابی شیوهای منسجم ومنظم درآن وجود ندارد. تمام دستنوشتههای او که به سیاق فوگ آزاد، به نگارش درآمدهاند، بر مدار درونمایهای مشابه میگردند، چرا که وی براین باور بود که هر نویسنده صاحب سبکی، آشکارا دارای نوعی یکنواختی سبک است، چندان که درتمام صفحاتش نشانهای مکرر و رشتهای محکم از تخیل وجود
دارد که ناهمگونترین چیزها را به چهرهها وموقعیتهایی مبدل میسازد که تقریبا همیشه یکسان و مشابهاند.
آثار شعری پاوزه
پاوزه حرفه ادبی خود را با شعر آغاز کرد. وی بر آن بود تا اثری توصیفی وعینی (آبژکتیو) از موقعیتی روایی به دست دهد (پوئزیا راکونتو). اما بعدها به سبک توصیف ایماژ گرایش یافت وآخرالامر خود را مجاب به سرایش شعری نمود که قابل تقلیل به یک توصیف صرف نباشد. ازاین رو، به بیان خود شاعر، شعر ضد غنایی دفتر لاوراره استانکا ۱۹۳۶، وصف عینی مشاهدات شاعر درعالم هشیاری است. وی با اتخاذ سبکی معلق میان تک گویی درونی و گفتار غیرمستقیم آزاد آن هم به زبانی قریب به گویش یا دست کم اصطلاحات گفتاری، به بیان سرگذشت فردی میپردازد که درعین مباهات و فخر به زندگی روستایی خود، تجربه زندگی درشهر را ازسر گذرانده و سرانجام، تنها چیزی که دستگیرش میشود، احساس غمناک تنهایی است.
پاوزه سپس در کوران زندگی، با انتشار دفترهای چندی چون اشعار نه گانه لاترالامورته، (سال سرایش ۱۹۴۵، سال انتشار۱۹۴۷)، و ورالامورته..(سال سرایش۱۹۵۰،نشر۱۹۵۱) دیگر بار به سبک شعر اعترافی بازمیگردد.
نخستین داستانهای کوتاه
نخستین داستان کوتاه چاپ شده از پاوزه، تحت عنوان پائسی توئی (۱۹۴۱)، به همراه نشر رمانی از الیو ویتورینی موسوم به گفتگو درسیسیل (۱۹۴۱) نشانگر نقطه آغازی برای نئورئالیسم درایتالیا است. عنان گسیختگی آگاهانه از هنجارهای موجود درهمه زمینهها،
-درزبان، سبک ومضمون- همچنین ماهیت تقریبا اسنادی اثر، روی هم رفته سرمشقی برای جنبش نئورئالیسم در کل، ارائه میکند. داستان مذکور بر اساس تباین موجود میان زندگی روستایی و شهری است، وهرچند که سبک و سیاق زندگی روستایی در آن به هیچوجه به عنوان کمال مطلوب (ایده آل) ترسیم نشده، لیکن بیپیرایگی، سادگی و پلشتی این نوع از زندگی در کنار قصه وسوسه زنای با محارم درکتاب متبلور شده است. افزون بر این درلایههای زیرین اثر، نوعی حس غربت (نوستالژی) برای زندگی بدوی و پیرنگی ازحسرت اساطیری برای رجعت به اصل خویشتن و به سرچشمه حیات، جریان دارد که مبنای تمام نوشته های پاوزه محسوب میشود.
اثر اسپیاجیا (۱۹۴۲) تجلی مضمونی است که پاوزه ازمفهوم بازگشت ابدی منظور میکند. آرزویی جاودانه که با اینکه به یاس مبدل میشود، پیوسته خواستنی است.
داستان مذکور، قصه پرواز و گریز زوج قهرمان داستان است که درتالشی بیثمر برای بازگشت به بهشت گمشده جوانی خود، تقلا میورزند.
داستان ایل کارکر بنا به تعبیر نویسندهاش قصهای است پیرامون موطن وعشق، قصه تبعید او، تجربه تنهایی و عزلت. گرچه پرداخت پررنگتر مسایل سیاسی و درگیرشدن با سیاست، روح اسطورهای این دو اثر را تحت شعاع خود برده، با این وجود جستجوی نهایی اسطوره درخاتمه نشان از گریز وسرباز زدن انسان از حضور و مسئولیت تاریخی خود دارد. این است که قهرمان تنهای داستان دوم که از منظر خود زندگینامه نگاری، با نویسنده اثر قرابت دارد، دست آخر با پرواز نهایی خود به جانب اساطیر، یعنی تپههای زاد بوم خویش، شانه ازبار مسئولیت میرهاند.
آثار بعدی
دستمایه نگارش سه اثر داستانی منتشره به سال ۱۹۴۹با عناوینال" لابلا استاته"، "ایل دیاولو سوله کولینه " و "ترا دونه سوله" مواجهه آدمی با پدیده شهر نشینی است. همان اندازه که شهر ممکن است درنگاه نخست، جذاب جلوه کند، به همان میزان میتواند به سرگشتگی و انزوای تمام عیار آدمی بیانجامد، واین حقیقتی است که عدم امکان بازگشت به بهشت ازدست رفته را گوشزد میکند. این سرگشتگی، تجربه قهرمانان زن داستانهای ترا دونه سوله و لابللا استاته، است. همچنین سرگذشتی است که زوج داستان سمبولیک ایل دیا ولو.. بدان دچار میشوند. رمان ماه و آتشها مظهر تمام نمای سمبولیسم از نوع پاوزهای واسطوره پردازی درونمایهای از ایده بازگشت ابدی است؛ بازگشتی به تپههای سن استفانو، تپههای روزهای کودکی؛ که قهرمان داستان با نام نمادین آنجویال، اقدام به عملی ساختن آن میکند، صرفا به این دلیل که دوباره در جستجوی خویشتن واقعی خود، آنجا را ترک گوید.
مجموعه فریاد آگوستا (۱۹۴۶) دفتری است حاوی اشعار منثور و یادداشتهای نظری پیرامون مباحث اسطوره و دوره خردسالی. و گفتگویی با لوکو(۱۹۴۷) در قالب گفتگویی میان انسان وساکنین المپ(جاودانگان)، متضمن ره آورد تفحصات و اندیشه ورزیهای نویسنده حول وحوش مفاهیمی چون اسطوره در راستای حکمت ویکونی و آراء یونگ است. و اثری موسوم به لا لتراچرا آمریکانا(۱۹۵۱) مشتمل برنقدهایی است که توسط پاوزه برآثار ادبی آمریکایی که شمار قابل توجهی ازآنها را خود وی ترجمه کرده، نگاشته شده است.
"ایل مستیره دو ویوره" که عنوان دفتر خاطرات اوست، درحد فاصل بین سالهای ۱۹۳۵ تا۱۹۵۰ پدید آمده و پس ازمرگ مولف یعنی به سال ۱۹۵۲ انتشار یافته است. این اثر در زمره یکی از ارزشمندترین اسناد به جای مانده ازآن دوران قلمداد میشود.
صرف نظر از صراحت انکارناپذیر ونیز دروننگری بیش از حد متعارف آن، اثرمذکور آئینه روشنی است از جلوههای شخصیتی و نیز نظریه ادبی پدید آورنده آن. همچنین انعکاس تعمقی است موشکافانه در باب فرهنگی که او خود بارزترین نمود آن بود.
منابعی برای پژوهش
اکثر آثار پژوهشی موجود درخصوص پاوزه، به زبان ایتالیایی است؛ بااین وجود دو مورد از تحقیقات خوبی که به انگلیسی موجود است عبارتند از"لبخند خدایان" اثر جیان پائولو بیاسین ای، که به بررسی آثار پاوزه میپردازد ونیز کاری که دونالد دبلیوهاینی تحت عنوان "سه داستان نویس ایتالیایی- موراویا، پاوزه و ویتورینی" (1968) ارایه کرده است. برای اطلاع از پیش زمینه تاریخی توصیه میشود که به اثر سرجیو پاسیفیسی تحت عنوان "سیری در ادب معاصر ایتالیا: از فوتوریسم تا نئورئالیسم" (1962) رجوع شود.
نقل قولها
غالب سخنان نغری که از دستنوشتههای پاوزه استخراج شده، مربوط به دفتر خاطرات وی (۱۹۵۵-۱۹۵۰) است. دفتر خاطرات او اساسا اثری است بدبینانه که بعد ازمرگش با عنوان "ایل
ستیره دی ویوره " انتشار یافته است.
– ما روزها را به خاطر نمیسپاریم، این لحظهها هستند که در یادها میمانند.
– دین متضمن این باور است که هرآنچه برایمان روی میدهد از ارزش خارقالعادهای برخوردار است، این است که هرگز از صفحه گیتی محو نمیشود.
– دلدادگان حقیقی همواره شوربختند، چرا که عشق برایشان منزلتی بس گرانبار دارد وبه همین خاطر است که از معشوق همان طبع گرانبار را میطلبند که خود درقبال او دارند؛ و اگر این حاصل نشد، احساس خیانت میکنند
– هرآنچه را که آرزو میکنیم، زمانی به چنگ میآید که دیگر نمیخواهیم.
– سفر اوج بیرحمی است، وامی داردمان تا به بیگانگان اعتماد کنیم و خود را از آسایش خانه ودیدار دوستانمان که با آنان انس گرفتهایم، محروم سازیم؛ پیوسته درتشویش هستید، مالک هیچ نیستید الا چیزهای ضروری- هوا، خواب، رویاها، خورشید، آسمان- یعنی تمام آن چیزهایی که رو به سوی ابدیت دارند یا آنچه تصورماست ازآنها.
– هیچکس درجهان عاری از بهانهای مناسب برای خودکشی نیست.
– تنها شادی جهان، آغاز کردن است.
– قدرت اراده، تنها درگرو انعطاف پذیری طبع آدمی ست. کس را یارای آن نیست که ذرهای بدان بیافزاید.
– تنفر همواره سدی است میان روح ما و جسم دیگران.
– اینگونه نیست که بگوییم کودک در دنیای خیالی زندگی میکند، برعکس این کودک درون ماست که جان به در برده و در لحظات ناب تجدید خاطرات، زندگی میآغازد و وا میداردمان تا به غلط باور کنیم که ما در ایام کودکی در عالم خیال سیر میکردیم.
– هیچکس خود را فدای عشق زنی نمیکند، لیکن فدا شدن بدان جهت است که عشق- ازهرنوع که باشد- در عریانی، در تیرهروزی، در شکنندگی و در نیست بودن ماست که خود را به ما عرضه میکند.
– زندگی به مثابه اندوختن مبلغی عظیم است که اگر در دو رقم اول، اشتباهی رخ دهد هرگز مراد حاصل نمیشود. واین به معنای درگیر ساختن خود است در سلسلهای درهم تنیده از موقعیتها.
– ادبیات سپری است دربرابر تهاجم زندگی، و خطاب به زندگی چنین میگوید: نمیتوانی فریبم دهی، با حیلتهای تو آشنا هستم. آنها را پیش بینی کرده و ازاینکه واکنشهایت را به نظاره مینشینم، لذت میبرم. با سرگرم ساختن تو به موانع و منازل زیرکانهای که جریان عادی تو را متوقف میکند، راز تو را میدزدم.
فهرست کتاب:
درباره نویسنده / ۵
تبعیدگاه / ۱۶
ماه عسل / ۳۰
صنم / ۴۵
کارت های ذهن فعال متشکل از ۴ بسته و هر بسته شاملل تعداد زیادی کارت می باشد. جنس این کارت ها وایت بوردی است و داخل هر بسته نیز یک ماژیک وایت بورد قرار دارد تا کودک بعد از حل کردن معماها بتواند آن را پاک کرده و دوباره حل کند. این بسته ها برای آموزش علمی و هوش کودکان طراحی شده اند.
کارت ذهن فعال ۱ شامل ۷۰ معمای تصویری
کارت ذهن فعال ۲ شامل ۴۹ بازی هوش
کارت ذهن فعال ۳ شامل ۷۴ معمای هوش
کارت ذهن فعال ۴ شامل ۸۵ معمای شماره ای
مجموعه بسته های ذهن پویا متشکل از بسته های ۲و ۳ سال ، ۳و۴ سال ، ۴و۵ سال ، ۵و۶ سال و ۹و۱۰ سال ، ۱۰و۱۱ سال ، ۱۱و۱۲ سال می باشد. هر کدام از این بسته ها شامل سه جلد کتاب است که هر کدام به شکل تصویری شامل پرسشها و پاسخهایی برای کودکان است. هر کتاب شامل ۳۲ کارت و حدود ۹۰ پرسش و پاسخ است که یک درمیان هستند. پرسشها بر حسب موضوع دستهبندی شدهاند. میتوانید کارتهای یک کتاب را به ترتیب پاسخ دهید و یا کارتها را به فرزندتان بدهید و از او بخواهید که از میان پرسشها انتخاب کند. پرسشهای روی کارت را بپرسید، فرزندتان میتواند با اشاره یا کلام پاسخ دهد. پاسخهای صحیح در کارت پاسخ به صورت رنگی نشان داده شدهاند. اگر فرزندتان نتوانست به برخی از پرسشها پاسخ گوید، نگران نشوید. کودکان به صورتهای گوناگون پیشرفت میکنند و از راههای گوناگون یاد میگیرند. هر بار که بازی میکنید، فرزندتان مطلب جدیدی را یاد خواهد گرفت.
میتوانید لحظههای بازی و آموزش را در کنار فرزندتان باشید و با موشینه، موش دوست داشتنی کتاب ، خرسمن خرس مهربون، میشولک میمون شیطون و بقیه کاراکترهای مجموعه همراه شوید و شکوفایی صحبت کردن و استفاده درست از واژهها را در فرزندتان مشاهده کنید! این مجموعه پرسشهای تصویری به کودک شما کمک میکند تا دنیای پیرامون خود را بهتر بشناسد. بعضی از پرسشها مشکلتر هستند. کودک با پاسخ درست به این پرسشها از کاراکتر آموزشی ستاره طلایی دریافت میکند.
راهنمای بزرگترها:
ذهن پویا به کودکان کمک میکند تا برای بیشتر بدانند و از دانستههای خود احساس لذت کنند. بازیهای این کتاب امکان گسترش مهارتهای زبانی، بالا بردن درک و شناخت و مهارتهای اجتماعی را فراهم میکند ذهن پویا، راهی را پیش روی شما میگذارد تا با فرزندتان از یک فعالیت آموزشی لذت ببرید. اجازه بدهید فرزندتان روش و زمان بازی را مشخص کند. تکرار روش بسیار مناسبی برای یادگیری است. کودکان ظرفیت توجه و تمرکز کوتاهی دارند وقتی فرزندتان خسته شد، بازی را کنار بگذارید. اگر او میخواهد که یک کارت را دو بار بپرسید، حتما این کار را انجام بدهید. به یاد داشته باشید هدف اصلی شما داشتن زمانی خوب با فرزندتان است.
بخشهای آموزشی کتاب: با پاسخ دادن به پرسشها، مهارتهای زبانی، مانند دستور زبان و واژگان کودک رشد میکند. حروف الفبا و صدای حروف توسط نام جانوران آموزش داده شده است. آموزشهای ابتدایی دیگر مانند شمارش اعداد، پیداکردن شکلها، درک اندازهها و جفتها میشود. در این مجموعه معما و بازیهای دیگری نیز وجود دارند.
این کتاب با همه کتابهایی که تا به حال خواندهاید، تفاوت دارد. در این کتاب شما تنها خوانندهی کتاب نیستید، بلکه مسئول اتفاقهایی که میافتد و پایان داستان نیز هستید زیرا شما خود مسیر داستان را انتخاب میکنید.
این کتابها طوری طراحی شدهاند که چندین پایان متفاوت دارند. هر مسیری که شما انتخاب میکنید ممکن است شما را به یکی از این پایانهای خوب یا بد برساند. پس مراقب باشید که چه مسیری را انتخاب میکنید زیرا خطر در کمین است…
در این کتاب خطرها، انتخابها و ماجراهای گوناگونی وجود دارد. باید هوشیار باشید و مراقب، زیرا هر تصمیم نادرست ممکن است به یک فاجعه و یا حتی مرگ منجر شود . اما ناامید نشوید ! هر زمان که اراده کنید میتوانید به عقب برگردید و مسیر داستان و نتیجه آن را تغییر دهید.
این کتاب با همه کتابهایی که تا به حال خواندهاید، تفاوت دارد. در این کتاب شما تنها خوانندهی کتاب نیستید، بلکه مسئول اتفاقهایی که میافتد و پایان داستان نیز هستید زیرا شما خود مسیر داستان را انتخاب میکنید.
این کتابها طوری طراحی شدهاند که چندین پایان متفاوت دارند. هر مسیری که شما انتخاب میکنید ممکن است شما را به یکی از این پایانهای خوب یا بد برساند. پس مراقب باشید که چه مسیری را انتخاب میکنید زیرا خطر در کمین است…