نمایش 161–176 از 181 نتیجه
این کتاب با همه کتابهایی که تا به حال خواندهاید، تفاوت دارد. در این کتاب شما تنها خوانندهی کتاب نیستید، بلکه مسئول اتفاقهایی که میافتد و پایان داستان نیز هستید زیرا شما خود مسیر داستان را انتخاب میکنید.
این کتابها طوری طراحی شدهاند که چندین پایان متفاوت دارند. هر مسیری که شما انتخاب میکنید ممکن است شما را به یکی از این پایانهای خوب یا بد برساند. پس مراقب باشید که چه مسیری را انتخاب میکنید زیرا خطر در کمین است…
در این کتاب خطرها، انتخابها و ماجراهای گوناگونی وجود دارد. باید هوشیار باشید و مراقب، زیرا هر تصمیم نادرست ممکن است به یک فاجعه و یا حتی مرگ منجر شود . اما ناامید نشوید ! هر زمان که اراده کنید میتوانید به عقب برگردید و مسیر داستان و نتیجه آن را تغییر دهید.
جلد۱- سفر به اعماق دریا 40000ریال
آیا دربارهی شهر گمشده آتلانتیس چیزی میدانید؟ فکر میکنید این شهر واقعی است یا یک شهر افسانهای است؟
کاوشگر با تجربه و ماهر آب های عمیق هستید: ولی سفر در جستجوی یافتن شهر گمشدهی آتلانتیس سفری طولانی و متفاوت است. این ماموریت و سفر پرخطرترین و دشوارترین سفر کاری شما است. در این سفر با ناشناختههای بسیاری روبه رو میشوید. که توانایی، شجاعت، قدرت و مهارت تفکر و تصمیمگیری شما را امتحان میکند. همچنین در این سفر ابزار و وسایل جدیدی را به کار میبرید که تا به حال کسی از آن استفاده نکرده است.کاوشگر به عمق مورد نظر فرستاده میشود و اکنون در حاشیهی درهای در کف اقیانوس که گفته میشود به شهر گمشدهی آتلانیس منتهی میشود، متوقف شده اید.
جلد۲- خانه خطرناک 38000 ریال
آیا پروندهی خانهی خطرناک، یکی از بزرگترین پروندههایی خواهد بود که تجربه میکنید؟ یا این پرونده، پرونده آخر شماست؟ شما یک کارآگاه جوان و ماهر هستید و تا به حال پروندههای زیادی را حل کردهاید، ولی حالا پروندهای پیش رو دارید که هم پیچیده و هم خطرناک است. ناشناسی با شما تماس میگیرد و از شما کمک میخواهد، ولی پیش از اینکه بتوانید از او سوالی بپرسید، تماس تلفنی قطع میشود…. تلفن دوباره زنگ میزند، به سرعت تلفن را بر میدارید.
جلد ۳- جواهرات گمشده نابوتی 38000 ریال
جواهرات افسانهای نابوتی گم شدهاند! آیا میتوانید با پیدا کردن آنها به صلح جهانی کمک کنید؟ یا ممکن است این کار باعث مرگ شما بشود؟ دو الماس درشت و دو یاقوت بسیار ارزشمند از موزهای در پاریس ربوده شدهاند. در خانوادهی شما افراد زیادی برای حفاظت از این جواهرات جان خود را از دست دادهاند. حالا شما باید برای حفاظت از آنها به پیتر و لوسی کمک کنید، ولی آیا این کار ارزش به خطر انداختن زندگیتان را دارد؟ چندین غریبه و حتی نیروهای پلیس سعی میکنند به شما کمک کنند، ولی آیا میتوانید به آنها اطمینان کنید؟ فراموش نکنید که با انتخاب هر صفحه، این شما هستید که اتفاق بعدی را رقم میزنید…
جلد ۴ – اسرار مایا 42000 ریال
تمدن عظیم مایاها، ۸۰۰ سال پیش نابود و ناپدید شد. آیا تمدنهای کنونی نیز چنین سرنوشتی خواهند داشت؟ دوستتان تام در یک ماموریت کاری در جستوجوی یافتن سرنخ ها و دلایل سقوط ناگهانی تمدن باشکوه مایاها به مکزیک سفر کرده است. در همین زمان، در ویرانههای تمدن مایاها، نشانههای از خون تازه یافته میشود. پشت ناپدید شدن تام، چه ماجراهایی نهفتهاست؟ آیا او در زمان و به گذشته سفر کردهاست؟ آیا آداب و رسوم دوران باستان، از جمله قربانی کردن انسان برای خشنودی خدایان همچنان پا بر جا است و اجرا میشود؟ در جستوجوی اسرار مایاها با گزینههای بسیاری مواجه هستید. تلاش کنید تا انتخابهای درست و منطقی داشته باشید، مرگ و زندگی تام به انتخابهای شما وابسته است.
جلد ۵- فضا و ماورای آن 36000 ریال
در یک سفینهی فضایی که در یک ماموریت کاوشی خطرناک بین کهکشانها به سر میبرد، به دنیا مییید. از شما خواسته میشود که یک سیاره را به عنوان وطن خود انتخاب کنید. پدر و مادرتان افرادی از دو سیارهی مختلف در دو کهکشان متفاوت هستند. سیارههای محل تولد آ نها تا حدودی شبیه هم است، بنابراین شما شرایط زندگی در هر دو سیاره را دارید. از سوی دیگر، این
دو سیاره تفاوتهایی نیز با یکدیگر دارند که میتوانند زندگی آینده شما تاثیرگذار باشند. سیارهی کندا روی صفحهی رادار سفینه دیده میشود. حالا که اعلام کردید این سیاره را به عنوان سیاره وطن انتخاب میکنید، پدر و مادرتان به شما میگویند که این سیاره، سیارهای است که پدرتان به آن جا تعلق دارد. کارکنان سفینه با دقت و سرعت در حال آماده سازی یک کپسول ایرودینامیکی هستند تا با آن سفرتان را به کندا شروع کنید. شجاع باشید! و موفق باشید! شاید نیرویی ناشناخته و مافوق همهی نیروهای موجود در عالم هستی، شما را کمک کند و در امنیت و آرامش به مقصد برسید.
جلد ۶ – بدترین روز زندگی شما 30000 ریال
آیا ممکن است روزی که با بدشانسی شروع شده است، پایانی بدتر هم داشته باشد؟ برای گذراندن بدترین تعطیلات تابستانی خود آماده میشوید: در حالی که سایر اعضای خانواده قرار است به هاوایی سفر کنند، شما باید برای جبران خسارتی که به خانهی همسایه وارد کرده اید به مزرعهی عمو نوربرت بروید. اتوبوسی که با آن سفر میکنید در فاصله ده کیلومتری مقصد خراب میشود! هوا به شدت گرم است و شدیدا احساس تشنگی و گرسنگی میکنید. ابرهای سیاهی در آسمان شکل میگیرند. چند ساعتی طول میکشد تا یک ماشین یدککش به محل توقف اتوبوس برسد و بتوانید دوباره، به حرکت ادامه دهید. اگر تصمیم میگیرید از اتوبوس پیاده شده و بقیهی مسیر را پیاده طی کنید، به صفحه ۵۶ بروید. اگر میخواهید تا زمان آمدن یدککش در اتوبوس بمانید و کمیبخوابید به صفحه ۹ بروید..
جلد ۷ – زندانی مردمان مورچهای 30000 ریال
اعضای گروه زوندو کجا رفتهاند؟ چه ارتباطی بین آنها و مردمان مورچهای وجود دارد؟ نزدیک به سه سال است که عضو گروه پژوهشی زوندو هستید. ماموریت شما مبارزه با ارباب نیروهای اهریمنی است، موجودی که هیچ کس اطلاع دقیقی از ماهیت او ندارد و سعی دارد با نابود کردن سیاره های مختلف، دنیا را به تسلط خود درآورد. از بعضیها شنیدهاید که او با مردمان مورچهای که موجوداتی ترسناک هستند، هم دست شده است. و امروز تعداد زیادی از اعضای گروهتان ناپدید شدهاند. شاید این یک شوخی باشد. شاید هم مردمان مورچهای آنها را زندانی کرده باشند.
جلد ۸ – بهترین روز زندگی شما 30000 ریال
آیا شانس به شما رو میآورد یا از شما گریزان است؟ با دوستانتان به کارناوالی میروید که به تازگی وارد شهر شما شده است. در بازیهای مختلفی که برخی به مهارت و برخی به کمیشانس نیاز دارند شرکت میکنید. پس از آن که به شکل معجزه آسایی در یکی از بازیها برنده میشوید، غرفهدار که کمی عجیب به نظر میرسد، دو جایزه به شما پیشنهاد میکند که میتوانید تنها یکی از آنها را انتخاب کنید. یکی از آنها یک کریستال سبز رنگ است که در نور خورشید میدرخشد و جایزهی دیگر کتابی است که نام آن «چطور خو ش شانستر شویم » است. هیچکدام از آنها چندان هیجانانگیز به نظر نمیرسند، ولی غرفهدار تاکید میکند که هر دو میتوانند زندگی شما را بهکلی تغییر دهند. کدام را انتخاب میکنید؟
جلد ۹ – گمشده در آمازون 60000 ریال
رود آمازون و حاشیهی آن زیستگاه جانوری و گیاهی استثنایی است. در سفر به آمازون چه چیزی در انتظار شما است، کشف خواص درمانی آمازون یا غرق شدن در اعماق آن؟ امراض عجیب و معمولا واگیردار مناطق استوایی میتوانند ظرف چند روز، تمام ساکنان این منطقه را از بین ببرند. در روزگار ما و به واسطه سهولت مسافرت بیماری ممکن است تنها چند هفته بعد در سراسر جهان فراگیر شود. خواننده این کتاب پزشکی جوان و متخصص بیماریهای استوایی است که باید به قلب جنگلهای آمازون سفر کند، در این سفر گروه پزشکی همراهش به طرز اسرارآمیزی ناپدید میشوند.
جلد ۱۰ – زمینلرزه 30000 ریال
وقتی زلزلهی بزرگ از راه برسد، میخواهید چه کار کنید؟ در سانفرانسیسکو هستید، که یک لرزهی شدید همهی ساختمانها را تکان میدهد، یک زلزلهی واقعی! نگاهی به اطرافتان میاندازید و پیرمردی را میبینید که در پیادهرو، زیر آوار گیر کرده است. میخواهید به او کمک کنید، ولی دوست دیگری دارید که او احتمالا در شرایط بدتری قرار دارد. در چنین شرایطی ثانیهها ارزشمند هستند. تصمیم با شماست!
اگر میخواهید به پیرمرد کمک کنید، به صفحهی ۴۳ بروید. اگر فکر میکنید دوستتان بیشتر به کمک شما نیاز دارد، به صفحهی ۳۲ بروید.
جلد ۱۱ – عبور از سیاهچاله 30000 ریال
وارد بعد چهارم جهان شوید، جایی که هیچ انسانی تاکنون آن را ندیده است. برای ماموریتی خاص و منحصر به فرد یعنی عبور از بزرگترین سیاهچالهی فضایی انتخاب شدهاید. دانشمندان فقط دربارهی آنچه در این نقطه از عالم اتفاق میافتد، فرضیههایی دارند. رئیس مرکز پژوهشی هنگام توضیح ماموریت به شما میگوید که ممکن است هرگز زنده از این ماموریت بازنگردید. سفینهی آتنا ماموریت دارد که وارد سیاهچاله شود و سفینهی نیمرود فقط تا مرز محدودهی سیاهچاله میرود و به مشاهدهی شرایط محیطی سیاهچاله میپردازد. حق انتخاب شما به همین دو گزینه محدود میشود. کدام را انتخاب میکنید، سفر با آتنا یا نیمرود؟
جلد ۱۲ – هیولای برفی 30000 ریال
در جستجوی هیولای برفی راهی کوههای هیمالایا میشوید. ولی وقتی دوست و هم سفرتان کارلوس گم میشود، جستجوی شما وارد مرحلهی جدیدی میشود. به همراه کارلوس در جستجوی یتی افسانهای یا همان هیولای برفی، راهی بلندترین کوههای جهان در کشور نپال میشوید. بالا رفتن از کوههای بسیار مرتفع خطرات بسیاری به همراه دارد. در ارتفاع ۶۰۰۰ متری، هر خطایی ممکن است منجر به از دست رفتن جان انسانهای بی گناه شود. قدمهایتان را با دقت بسیار بردارید.
جلد ۱۳ – جام مرگ 60000 ریال
در ژاپن به گنجینههای فرهنگی اهمیت زیادی داده میشود. دوستتان کنیچی تماس میگیرد و از دزدیده شدن کاسهی مراسم چای خبر میدهد. وقتی تاکاشی، برادر کنیچی، به شما از ارزش بالای کاسه در بلازار سیاه میگوید، متوجه میشوید که این یک دزدی پیش پا افتاده و بیاهمیت نیست. سارقین هر کاری میکنند تا شما و دوستانتان نتوانید آن کاسه را پیدا کنید.
جلد ۱۴ – فرار 33000 ریال
سال ۲۰۴۵ میلادی است. جنگهای داخلی و حملات بیگانگان، ایالات متحده آمریکا را به ۳ منطقه سیاسی ضد یکدیگر تقسیم کرده است. آیا میتوانید برای نجات کشور به موقع ماموریت سری خود را انجام داده و به خانه برگردید؟ کشوری که روزی افتخارش، حکومت بر پایه آزادی بود اکنون چند پاره شدهاست. بخشی از آن به نام دورادو با خشونت و از طریق تدابیر جنگی و نیروی نظامیخود بر دیگران تسلط دارد. شما اهل تورتالیا هستید که براساس یک دموکراسی جدید اداره میشود. شما میخواهید با اطلاعات مهمیکه از نقشه حمله دورادو به تورتالیا دارید، به کشورتان باز گردید. جنگیدن در راه هدفی که به آن ایمان دارید، شرافتمندانه است. ولی در این ماموریت که سنگینترین مسئولیت دوران جوانی شما است، خیلی هراس دارید. آیا موفق خواهید شد نقشههای حمله دورادو را که برای تورتالیا و مردمش اطلاعات بسیار گرانبهایی است، بی خطر به خانه برسانید؟ یا اینکه پلیس مخفی دورادو، شما را قبل از رسیدن به کشورتان دستگیر خواهد کرد؟
جلد ۱۵- شما یک میلیونر هستید 60000 ریال
مشغول بازی در زمینهای خاکی و خالی هستید که یک کیف پول قدیمی با چند میلیون دلار پول پیدا میکنید! هرگز در تمام زندگیتان این همه پول ندیدهاید، ولی حالا صاحب این همه پول هستید. آیا به دیدن دوستانتان در بیرون شهر میروید یا برای خرید به فروشگاه و مغازههای مختلف؟ ممکن است متهم به دزدی شوید و به زندان بروید یا اینکه یکی از ثروتمندترین و مشهورترین افراد جهان شوید! هر اتفاقی در این داستان به انتخاب شما بستگی دارد. تنها شما پایان داستان را مشخص میکنید.
جلد ۱۶- خالکوبی مرگ ۶۰۰۰۰ ریال
در باشگاه هنرهای رزمی با دو پسر آشنا میشوید. هنوز مدت زیادی از این آشنایی نگذشته که توسط باند تبهکاری تهدید میشوید. تنها مشکلتان این است که نمیخواهید در عملیات مخفی قاچاق انسان نقشی داشته باشید. امشب محمولهای میرسد. جان عدهای از انسانها در خطر است. باید کاری کنید ولی چه کاری از دست شما برمیآید؟ آیا تسلیم معامله مرگبار میشوید یا برای آزادی دیگران مبارزه میکنید؟ قبل از آنکه دیر شود، تصمیم خود را بگیرید.
جلد ۱۷- بشقاب پرنده ۶۰۰۰۰ ریال
همیشه بشقاب پرنده و سفرهای فضایی برایتان جذاب بود. سالها با موجودی بیگانه به نام فریدو رابطه داشتید و در اینباره چیزهایی به شما گفته بود. فریدو را دوست دارید و به او اعتماد میکنید. چند سازمان پر قدرت با شما تماس میگیرند و میخواهند که با آنها در پروژههای مطالعاتی فوقالعاده سری دربارهی بشقاب پرندهها همکاری کنید؛ شک ندارید که به زودی رازتان فاش خواهد شد. آماده باش! با عجله و سریع تصمیمگیری نکن. هیچکس، همانی نیست که خودش میگوید و به نظر میرسد.
جلد ۱۸- دکتر وگان دانشمند ۶۰۰۰۰ ریال
به نظرتان اگر دستگاهی وجود داشت که میتوانست بمب اتمی و تششعات آن را خنثی کند، چه میشد؟ جنبهی خوب ابداع چنین دستگاهی پیدایش دورهی جدیدی از صلح جهانی است، اما از سوی دیگر این دستگاه میتواند فاجعه هم در پی داشته باشد. دکتر وگان چنین دستگاهی را ابداع کرده اما خودش و طرحهایش ناپدید شده است. شما معاون اول دکتر وگان دانشمند هستید، هیچکس بهتر از شما نمیتواند در برنامهی جستجوی دکتر وگان کمک کند.
جلد ۱۹- غار زمان ۶۰۰۰۰ ریال
در درهی استیک کیتون قدم میزنید که ناگهان متوجه گم شدن خود در مکانی عجیب میشوید، در غار تاریک زمان. پس از مدتی با دو تونل روبرو میشوید. یکی به سمت راست و پایین پیچ میخورد و دیگری به سمت چپ و بالا. اولی شما را به گذشته میبرد و دومی به آینده. احتیاط کنید! در غار زمان ممکن است با یک پادشاه ستمگر روبرو شوید یا در دام فضاپیمای موجودات بیگانه بیافتید.
جلد ۲۰- بازگشت به آتلانتیس ۶۰۰۰۰ ریال
پادشاهی حریص، سیاستمداران شرور، مردم دوستدار صلح و آرامش، همگی ساکنین آتلانتیس و جهان زیر آب هستند. آیا در زیر آب میمانید تا به آتلانتیسیها کمک کنید؟ یا ترجیح میدهید با نشانههایی که از وجود سرزمین گمشده یافتهاید، به زمین بازگردید. یا شاید هم پیش از آنکه فرصت تصمیمگیری دربارهی یکی از این موارد را داشته باشید، زندانی شوید.
جلد ۲۱- دردسر در سیاره زمین 60000 ریال
همه میدانند که ذخایر نفتی زمین محدود است. چگونه ممکن است که همین حجم اندک، یکشبه ناپدید شود؟ چه کسی پشت این ماجرا است؟ یک سازمان همکاریهای چند ملیتی؟ یک مقام فاسد دولتی؟ چند دانشمند فوقالعاده؟ وقتی برای اولین بار در زندگی به فضا میروید، خیلی میترسید. به نظر میرسد که سیارهای در یک کهکشان ناشناخته، نفت را با استفاده از پرتوهای لیزر به سمت خودش میکشد. اگر نتوانید جلوی آنها را بگیرید اقتصاد و حیات روی زمین نابود میشود.
جلد ۲۲- کاوش در ماه ۶۰۰۰۰ ریال
سال ۲۰۵۳ است، در کشور تیکو هستید. زیر یک گنبد شیشهای در نیم کرهای از ماه که رو به زمین است. شما و گروهی از دوستانتان مامور انجام یک کاووش در قسمتهای خطرناک ماه هستید. زلزلهای ناگهانی، کوهها را جابهجا، و شما و رهبر گروه را از دوستانتان جدا میکند. توجه داشته باشید که بیشتر قسمتهای ماه ثبت نشده است. مراقب باشید که گم نشوید و خیلی هم با احتیاط و کند قدم بردرید چون ممکن است ذخیرهی اکسیژنتان تمام شود.
جلد ۲۳- مسابق سرعت ۶۰۰۰۰ ریال
از همان دوران کودکی، پدرتان رانندگی را به شما یاد داده و دربارهی اتوموبیلها به شما آموزش داده است. مسابقهی سرعت ماشین در آفریقا برگذار میشود. جنگلها و کوهستانهای آنجا پر از خطرات و اتفاقات غیر قابل پیشبینی است. از سوی دیگر، برندهی مسابقه صاحب مقام، شهرت و اسپانسر میشود. سیلهای ناگهانی، فیلهای خشمگین و راهزنان محلی سادهترین خطرات مسیر به حساب میآیند و مسلما رانندگانی که برای پیروزی دست به هر کاری میزنند، خطرناکتر هستند.
جلد ۲۴- دوچرخهی جادویی ۶۰۰۰۰ ریال
وقتی دانشمندی خلاق در همسایگیتان زندگی میکند و از شما میخواهد آخرین اختراعش یعنی دوچرخهی جادویی را امتحان کنید، نمیدانید که چکار خطرناکی به شما پیشنهاد شده است. با این دوچرخهی خاص میتوانید با سرعت بیش از شصت مایل در ساعت حرکت کنید. بیصبرانه میخواهید ماجرای دوچرخه را با دوستانتان در میان بگذارید اما باید این راز را نگه دارید. اگر این دوچرخهی جادویی به دست فرد مناسبی نیافتد، باعث دردسر میشود قصد ذارید چکار کنید؟
جلد ۲۵- سفر به سومین سیاره منظومه آلفا عقاب 60000 ریال
این سفر فضایی پرمخاطره میتواند بهترین تجربهی زندگیتان و یا پایان آن باشد! در فضا پرواز میکنید، از مریخ و مشتری و زحل میگذرید و به سومین سیارهی آلفا عقاب حرکت میکنید. به دنیای عجیب شهرهای متروک، غارهای درخشان و سیارههایی با درندگان عجیب فرود میآیید. در این سفر به دنبال منبع سیگنالهای مرموزی میگردید که به زمین فرستاده میشوند.
جلد ۲۶- جنگ با ارباب نیروی اهریمنی ۶۰۰۰۰ ریال
ارباب نیروی اهریمنی برگشته و در پی انتقام است. شما فرماندهی تیم مسئول حفاظت از منظومهی لاماک هستید. متوجه شدید که ارباب نیروی اهریمنی سه سیاره را برای نابودی هدف گرفته است. حس ششم شما میگوید که هیچ چیز نمیتواند جلوی او را بگیرد. تصمیم گرفتن به خصوص در وقت فشار خیلی سخت است. اما سلامت منظومهی لاماک به تصمیم شما بستگی دارد. با دقت فکر کنید و با قاطعیت عمل کنید.
جلد ۲۷- آتشنشانان جنگل ۶۰۰۰۰ ریال
پریدن به داخل جنگلی که در شعلههای سوزان آتش در حال سوختن است، کاری معمولی نیست. آیا آنقدر شجاع هستید که آتشنشان جنگل شوید؟ پرش از هواپیما تنها آغاز کار است! آیا در تمرینات آنقدر ورزیده شدید که به تنهایی در دل جنگلهای بکر و ناشناخته حرکت کنید؟ آتشسوزیها عیر قابل پیشبینی هستند، حتی شک دارید که گروهی عمدا این حریق را ایجاد میکنند.
جلد ۲۸- وحشت در کشتی تایتانیک ۶۰۰۰۰ ریال
به دریا خیره شدهاید. خیلی بزرگ است و در چشمی دوربین جز آن دیده نمیشود. اما جسمی ثابت است پس دریا نمیتواند باشد. در میانهی تاریکی شب و دریا، تلالو ترسناکی دارد. پرتوهای دریافتی از ستارگان پس از برخورد با لبههای آن منعکس میشود و در نتیجه شبیه شهر کوچک روشنی به نظر میرسد. یک کوه یخی است! میتوانید مانع وقوع فاجعه شوید یا اینکه در آبهای سرد و پرخطر اقیانوس برای زنده ماندن تلاش کنید.
جلد ۲۹- سفر به سال سه هزار ۶۰۰۰۰ ریال
چهاردهم ژانویهی سال ۳۰۰۰ است. هزار سال در سفینهای فضایی در حالت خواب زمستانی به سر بردهاید. حالا از خواب بیدار شدهاید و آمادهی بازگشت به زمین در زمان آینده هستید ولی رایانهی سفینهی شما اخبار ناخوشایندی را گزارش میدهد. حاکم ستمکاری به نام استایکس موری خود را امپراطور زمین اعلام کرده است. ماموران او همهجا، حتی در سیارات دیگر هم هستند. مهم نیست کجا فرود آیید چون به هر حال اسیر یا احتمالا کشته میشوید! چه باید کرد؟
جلد ۳۰- جستجو در اعماق زمین 60000 ریال
دایی شما طلسمی در دست دارد که وجود تمدنی کهن را اثبات میکند. او شما را به بزرگترین و هیجانانگیزترین سفر زندگیتان دعوت میکند. اما موفقیت این پروژه زمانی که دلالها و گروههای تبهکاری برای به دست آوردن اورانیوم به صحنه میآیند، به خطر میافتد. جانتان به خطر افتاده، داییتان گم شده است و به هیچکس اعتماد ندارید. باید بهترین و درستترین تصمیم را بگیرید تا نجات پیدا کنید.
مرد نیزار رمانی کوتاه و ملهم از قصهای قدیمی است که قدرت قلم نویسندهی بزرگ ژاپن را مینمایاند. نشر دیبایه رمان مرد نیزار را در ۶۰ صفحه منتشر کرده است.
جریانی که از مدتها پیش تحت عنوان مدرنیسم، در بطن تمدن غرب نطفه بسته و درگهواره پرتلاطم زمان بربالیده و گستاخانه قدکشیده بود، بعدها به طوفانی بدل شد با سیلابهای بسیار که تمام دشتها و شاهراههای جهان را درنوردید، تندبادی توفنده که طومار نیرومند ترین و دیرینه سال ترین باورهای بشری را که ریشه دراعماق قرنها داشت، در اندک زمانی درهم پیچید و به طاق نسیان سپرد. سیلابی بس مهیب، آشکارا و شتاب آلود، کمر به انهدام همان ارزشهایی بسته بود که انسان مشرقی، اوراد آن را حرف به حرف، واژه به واژه و خط به خط درگوش اعصار زمزمه کرده و به آیندگانش سپرده بود.
و چنین شد که اندوختهای سخت پربار به سادگی از کف رفت؛ و مشرقی محجوب که شرم و وقار در رگ و پیاش ریشه داشت، همان که سمبل وفاداری به ارزشها و پایبندی محض به خانواده بود، در کوتاه زمانی به معاملهای زیانبار رضایت داد. آوازه دلربای مدرنیته، عشوه گرانه، حجاب چشمها و قلبهای مشرقیان شد و زیبایی نیرنگش چنان بود که درآغاز هیچ زبانی به افشاگری آن گشوده نشد.
اما مرثیه خوان دلخسته این ویرانههای ابدی، نوحه سرای مزار این زیباییها، همان شاعران و قصه سازان معاصرند؛ آنان که خود را عزاداران حقیقی فرهنگی شقه شقه شده میدانند و جنگجویانی مغموم را مانند که جنگ نکرده شکست خورده اند…
درشرق دور، در سرزمین آفتاب تابان، در ژاپن نیز به مانند سرزمینهای دیگر، بوده و هستند مردانی که پیوسته بار اندوه و حسرت آن روزهای ازدست رفته، آن بهشت گمشده را بردوش کشیده اند و باغربتی زهرآگین، روشنیهای روزگاران گذشته را که اکنون جز خاطرهای ازآن بجای نمانده است، به یاد میآورند.
دراین میان " جونیچیرو تانیزاکی" نامی آشناست، نازپروردهای دردکشیده، آشنا به ادبیات غرب و بیگانه ازآن؛ او که دراوان جوانی، کوتاه زمانی دل درگرو پیشرفتهای صوری غرب سپرده بود، خیلی زود به طنین توخالی آن پی برد و به دامان ارزشهای سنتی ژا پن برگشت.
زندگی و آثار جونیچیرو تانیزاکی
"جونیچیرو تانیزاکی" در ۲۴ ژوئیه ۱۸۸۶ در توکیو زاده شد و در خانوادهای مرفه بالیدن گرفت. پدرش بازرگان بود. در دانشگاه سلطنتی توکیو تحصیلات پربارش را آغاز کرد ولی مرگ اسفبار پدر به سال ۱۹۱۰، او را به ترک تحصیل وا داشت. در همان سال، اولین داستان کوتاه جانکاه و رقتبارش را با عنوان "خالکوبی" در مجلهای که تعدادی از دوستانش در نشر آن همکاری داشتند، منتشر میکند.
داستان "روسپی زیبای دربار" و "خالکوبی" او(به شکل عنکبوت) غوغایی بپا میکند و او را به سمت نویسندگی سوق میدهد. در سال ۱۹۱۳ تمامی داستانهای کوتاهش را در مجموعهای با عنوان "شیطان" گردآوری میکند که با فوجی از انتقادات مبنی بر "غیر اخلاقی" بودن این داستانها مواجه میشود. در دورهای که سینما در حال جان گرفتن بود، بیوقفه به نشر درامها، کمدیها و سناریوهایی پرداخته و نمایشنامه "اسکاروایلد" با عنوان "انتخاب لیدی ویندرمر" را نیز ترجمه میکند. در "یوکوهاما" سکنی گزیده و با ساکنین خارجی به معاشرت میپردازد. در آنجا بود که سیمای پرعشوه وناز زنان مغرب زمین دلش را فریفت. بعد از آنکه در سال ۱۹۲۳ زمین لرزهای هولناک شهر را ویران میکند، ساکن "کانزی" میشود.ویرانیهای ناشی ازاین زمین لرزه دل و جانش را عمیقاً منقلب میسازد بنابراین تصمیم میگیرد تا به غرب و چین برود ولی بعد از سال ۱۹۲۴ به ژاپن باز گشته و در همان سال اولین رمانش را با عنوان "عشق دیوانه" منتشر میکند. این دوره دردناک و در عین حال طنزآمیز، او را به ازدواج با "جوجی کاوی" و "ناعومی"، خدمتکار جوانی که زنان غربی را الگوی خود ساخته بود سوق میدهد. باز زنی خائن و اغواگر قهرمان داستان "طعمگزنه" است: مردی به سه زن دل میبازد، یکی دو رگهای اروپایی – آسیایی، دیگری اشراف زادهای ملال انگیز وآخری زیبارویی اصیل. تانیزاکی بخش دوم زندگیش را به ترجمه "جنجی مونوگاتاری"، اثر کلاسیک "موراساکی شیکیبو"، رماننویس قرن یازده، به ژاپنی مدرن اختصاص میدهد. در سال ۱۹۴۳ انتشار شاهکاراش، "چهار خواهر"، ممنوع میشود؛ چرا که گمان میرفت کتابی ناشایست در زمان جنگ باشد. این داستان خانوادگی جذاب که زندگی چهار جوان ژاپنی خیلی متفاوت از هم را در ژاپن، بین دو جنگ ترسیم میکند، سرانجام بین سالهای ۱۹۴۶ و ۱۹۴۸ منتشر میشود. بعد از جنگ، تانیزاکی رمانهای متهورانه خود را که در آنها پیری، ناتوانی و مرگ را کانون توجه خود قرار داده است، منتشر میکند. در "کلید" (اعتراف وقیحانه)، یک استاد محترم دانشگاه، در سن جنون جوانی، دیگر تاب تحمل زن جوان افراط کارش را ندارد. بعد از آزمودن چندین محرک، در مییابد که حسادت محرکی ناسنجیدنی ست… "ماجراهای مجنونی پیر" به نقل فاجعه آفرینی پیرمردی میپردازد که عشق پیریاش میجنبد و دلباخته عروسش میشود، زنی باپیشه رقاصی وبی قید. این زن زیرک از بذل و بخششهای پدرشوهر بهرهها میبردو زندگانی پرتجملی برای خود دست وپا میکند. درعوض آزادیهایی محدود به پدرشوهر میدهد ولی این مجنون پیر همواره شور عشق و کامجویی درسر دارد و به کارهایی دست مییازد که واقعا اسفبارند.
تانیزاکی در ژوئن ۱۹۶۵ دار فانی را وداع میگوید، او اثری شگرف بجا میگذارد که در نظر همگان اثری کبیر در قرن بیستم ژاپن بحساب میآید.
به نکوباد یادش، جایزه تانیزاکی یکی از ارزندهترین جوایز ادبی در ژاپن تلقی میشود. آثار دیگر تانیزاکی عبارتند از "عشق دیوانه"، "کلید (اعتراف وقیحانه)"، "ماجراهای مجنونی پیر"، "چهار خواهر" و "اسواستیکا". وی از پیشاهنگان ادبیات مدرن در ژاپن تلقی شده وبعد از ناتسوم سوزوکی، شاید محبوبترین رمان نویس سرزمیناش باشد. وی دربرخی ازآثار خود، دنیایی تکان دهنده از جنسیت گرایی را به معرض نمایش میگذارد، برخی دیگر ازآثار که حال و هوای شهوانی کمتری دارند، ترسیم کننده تکاپوی زندگی خانوادگی جامعه ژاپن دربستر تحولات قرن بیستم میباشند.
درغالب موارد، شالوده اصلی داستانهای اورا جستجویی تشکیل میدهد که قهرمانان آن درپی کشف هویت فرهنگی خود بدان دست میزنند. جستجویی که طی آن، فرهنگ غرب و سنتهای دیرپای جامعه ژاپن، باهم تلاقی پیدا میکنند. نتایج حاصل ازاین قبیل تعارضات فرهنگی، پیچیده، کنایی و تکان دهنده اند.
تانیزاکی درمنطقه نیهون باشی از توابع توکیو درخانوادهای از تجار متمول شهر بدنیاآمده است. پدرش، مالک مطبعهای بود که توسط پدربزرگ جونیچیرو راه اندازی شده بود. دوران کودکیاش، همانگونه که خود اعتراف کرده، بانازو تنعم توام بوده، لیکن دوران بالندگی او مقارن بازمانی بوده که بنیه مالی خانواده بشدت تحلیل رفته است. تانیزاکی در دانشکده ادبیات دانشگاه سلطنتی توکیو پذیرفته شد اما درسال ۱۹۱۱ درپی عدم استطاعت درپرداخت شهریه ازآن اخراج گردید.
نقطه آغاز فعالیت ادبی وی به سال ۱۹۰۹ برمی گردد. نخستین اثر وی که نمایشنامهای تک پردهای بود، در نشریهای که به همت خود او پاگرفته بود، چاپ گردید. در نخستین سالهای فعالیت ادبی، تانیزاکی که شیفته غرب و تمام وجوه زندگی مدرن شده بود، دراین مسیر تاجایی پیش رفت که درسال ۱۹۲۲ به یوکوهاما نقل مکان نمود. ساکنین پرشمار یوکوهاما، همان مهاجرینی بودند که درخانههایی به سبک غرب سکنا گزیده وبا میل خود یک زندگی به سبک کولیان اختیار کرده بودند. چنین نگرش کولی وار به جهان، درپارهای ازآثار اولیه او منعکس شده است.
آوازه نام او، اول بار درسال ۱۹۱۰ با انتشار داستان کوتاه " خالکوب" درژاپن برسر زبانها افتاد. دراین داستان نقاش خالکوب تصویر بزرگی ازیک عنکبوت را روی بدن زن جوان زیبارویی نقش میزند. ازآن پس زیبایی زن به قدرتی شیطانی و ویرانگر مبدل میشود، قدرتی که درذات خود نیروهایی همچون شهوت پرستی و آزارگری را درهم سرشته است.
سرنوشت زنانه، مضمونی است که در بسیاری از آثار اولیه او نظیر "کودکان"، "راز" و "شیطان" به دفعات تکرار شده است. آثار دیگری ازوی که درزمان امپراطور تایشو انتشار یافت شامل SHINDO و ONI NO MEN هستند که از پارهای جهات زندگینامه خود نویسنده بشمار میآیند. او درسال ۱۹۱۵ تشکیل خانواده داد، ازدواجی که به ناکامی انجامید و تنش روحی ناشی ازاین شکست درآثار اولیه چندی چون " چراکه دوستش میداشتم" (1921) و رمان " درمیان مردان وخدایان"(1924) متبلور شده است. مضافا، درحالیکه بنظر میرسد برخی از دستنوشتههایش ملهم از اشخاص و جریانات واقعی زندگی شخصیاش باشد، بااین وجود تانیزاکی نویسندهای است که آثارش درقیاس باآثار سایر همقطاران ومعاصرین، ازرنگ و بوی زندگینامه نگاشتی کمتری برخوردار است. او مدت زمان کوتاهی درکسوت نویسنده سناریو برای کمپانی "جنبش سینمای ناب" درخدمت سینمای صامت ژاپن بود و ازاین رهگذر مقدمات ورود مضامین مدرنیستی را به دورن فیلمهای ژاپنی فراهم ساخت.
وی سناریوهایی برای فیلمهای " چوگان بازی غیرحرفه ای" (1922) و "شهوت شیطانی" (1923) نوشت که براساس اقتباسی از داستانی به همین نام نوشته یوئیدا آکیناری شکل گرفته بود.
دوران زندگی در کیوتو
پس از زمین لرزه عظیم کانتو درسال ۱۹۲۳، تانیزاکی به کیوتو اسباب کشید وهمین مسئله باعث شد که محبوبیت وی درانظار خلق بشدت روبه افول گذارد. ویران شدن بناهای تاریخی توکیو، درکنار فقدان دوستان و همسایگان موجب تغییرات شگرفی در باورهای او شد و بدین سان علاقهای که وی درموسم جوانی به غرب و مدرنیته داشت به یکباره جای خود را به عشقی احیاشده درقبال زیبایی شناسی و فرهنگ ژاپنی بخصوص فرهنگ کانزایی ،منطقهای مشتمل بر اوزاکا، کوبه و کیوتو، داد.
نخستین اثر بلند داستانی که وی پس از فاجعه زمین لرزه به رشته تحریر درآورد، رمان بسیار موفق "نائومی" بود که کنکاشی است تراژیک- کمیک که پیرامون مسایلی چون طبقه اجتماعی، گرایشات جنسی و هویت فرهنگی صورت گرفته است. تانیزاکی با الهام از گویش مردم (اهالی) اوزاکا، رمان "مانجی" را نوشت که طی آن علاوه بر مضامین دیگر به مضمون همجنس گرایی زنان نیز پرداخته است. متعاقب آن اثر کلاسیک "حکایت کوموشی" به نگارش درمی آید که داستان مردی ست ازتوکیو که درجایی نزدیک اوزاکا ساکن شده و درکشاکش مدرنیزاسیون غربی و سنت ژاپنی رفته رفته به خویشتن واقعی خود دست مییابد. داستان " یوشی نوکوزا" (1931) حتی برغم اتخاذ فن روایت در ورایت که تمهیدی غربی درداستان نویسی است، تلمیحی دارد به تئاتر بانراکو و کابوکی و سایر اشکال باستانی (سنتی) ژاپنی.
طبع آزمایی او درسبکهای روایی با نگارش آثاری نظیر " تصویری از شونکین" و بسیاری آثار دیگر که تلفیقی از زیبایی شناسی سنتی و دغدغههای خاص نویسنده میباشند، به راه خود ادامه میدهد.
شوری که نسبت به ادبیات کلاسیک ژاپن درجان وی برانگیخته شده بود، عاقبت دربرگردانی که از آثار کلاسیک قرن یازدهم به زبان امروزی ژاپنی (ژاپنی رایج) انجام داد، به اوج خود رسید. این آثار عبارت بودند از:
"حکایت جانجی" وشاهکارش یعنی" خواهران ماکیوکا"؛ که داستان اخیر، شخصیت پردازی مفصلی است از چهار خواهر متعلق به خانوادهای ثروتمند از بازرگانان اوزاکا که شاهد پایمال شدن امیدهای زندگی خود در کوران حوادث سالهای جنگ دوم جهانی هستند. خانواده ماکیوکا، درفضایی کاملا شهری، با همسایگان و دوستان اروپایی خود روزگار میگذرانند بی آنکه از بحرانهای هویتی – فرهنگی شایع در شخصیتهای اولیه تانیزاکی خبری درمیان باشد.
دوران پس از جنگ
پس از جنگ دوم جهانی، تانیزاکی با دریافت جوایزی چند در قلمرو ادبیات ژاپن، دوباره به اوج اشتهار رسید و تاپایان حیات، لقب بزرگترین نویسنده معاصر ژاپن را یدک کشید. درسال ۱۹۴۹ موفق به دریافت نشان فرهنگی ازسوی دولت وقت ژاپن گردید، همچنین پنج سال بعد یعنی درسال ۱۹۶۴ بعنوان یک عضو افتخاری آکادمی هنر و ادبیات آمریکا انتخاب شد، عنوانی که یک ژاپنی نخستین بار بود که مفتخر به احرازآن میشد.
اولین اثر وی بعد از جنگ دوم جهانی، "مادر کاپیتان شیگموتو" (1950-1949) نام داشت که مضمون آن درامتداد همان مضامین تکراری و تکان دهنده تانیزاکی مبنی برگرایش جنسی پسر به مادر میباشد. این داستان همچنین بازگوکننده مساله جنسیت (میل جنسی) درسنین سالخوردگی است؛ دستمایهای که درآثار بعدی او مانند "کلید"(1956) نیز مورد مداقه قرار میگیرد. داستان کلید رمانی است روانشناختی که درآن پروفسوری سالمند به نیت شعله ور ساختن امیال سردی پذیرفته خود، همسرش را وادار به ارتکاب سکس میکند. شخصیتهای تانیزاکی غالبا بازیچه خیالپردازیها وامیال شهوانی هستند. دریکی ازآخرین رمانهای او موسوم به "خاطرات یک پیرمرد دیوانه" (1962-1961) پیرمردی که خاطرات خود را مینویسد دچار سکتهای میشود که دراثر افراط درهیجانات جنسی حادث شده است. وی درخاطرات خود، هم به ذکر امیال گذشته خود پرداخته و هم تلاشهای فعلی خود را شرح میدهد که چگونه سعی دارد عروس خود را تطمیع کند تا درازای دریافت چیزهایی کم بها اقدام به تحریک جنسی او نماید.
تانیزاکی در سی ام جولای ۱۹۶۵، اندک زمانی پس از برگزاری جشن هفتاد و نهمین سال تولدش در منطقهای بنام یوگاوارا، واقع در جنوب غربی توکیو، بدرود حیات گفت.
بسیاری از آثار بجامانده از تانیزاکی بشدت شهوانی هستند، دراین بین مقدار انگشت شماری نیز مخصوصا حول محور شهوت پرستی میچرخند و میتوان گفت که رشتهای ازفلسفه پردازی کنایی (طنزآلود) بهمراه نوعی شوخ طبعی ذاتی، همه این آثار را بهم پیوند میدهد. گرچه تانیزاکی عمده شهرت خود را مرهون رمانها و داستانهای کوتاهش است، لیکن دستی نیز در سرایش شعر، نگارش نمایشنامه ومقاله داشته است. صرفنظر از همه اینها، تانیزاکی قصه گویی قهار و چیره دست بود.
از تانیزاکی بیشتر بدانیم
تانیزاکی درمیان سایر نویسندگان ژاپنی، شخصیتی بود که به کاوش درتاثیر فرهنگ غرب برمیراث باستانی فرهنگ ژاپن، همت گماشت. بعدازانتشار رمانهایی باسبک نسبتا رایج، تانیزاکی به سیاق داستانسرایی سنتی و روایت تجربی روی آورد و باذکر اینکه هم درساحت خوانش و هم درقلمرو نگارش "به چیزی جز دروغ" علاقهای نداشته، براین نتکه اصرار ورزید که اساس و بنیان قصه بر"جعل" و دروغ استوار است.
" درجایی خواندم که مردانی که درجوانی سخت دلباخته زنان میشوند وقتی پابه سن میگذارند به تدریج به گردآوری عتیقه جات رو میآورند، سرویسهای چای خوری و آثار نقاشان جایگزین سکس میشود."
همانطور که ذکر شد خانواده تانیزاکی صاحب چاپخانهای بود که توسط پدر بزرگ تانیزاکی در نزدیکی محله علافان برپاشده بود. او از پدر بزرگش چنین نقل میکند:
"پدر بزرگ مرا که نوه آخرش بودم بسیار دوست میداشت، حتی درهمین سالهای اخیر گاهی ناگهان احساس میکنم که صدایش را میشنوم که نامم را صدا میزند: جونی جی، جونی جی درست همانطور که در کودکی ام زمانیکه زنده بود، صدایم میزد. یک عکس خیلی بزرگ از او همیشه درخانه در معرض دید بود، طوریکه چهره او را بخوبی بخاطر سپرده بودم و میتوانستم درذهنم مجسم کنم و هرموقع که دلم میخواست پدربزرگ را ببینم."
خانواده تانیزاکی پس ازاینکه به دفعات دچار بحران مالی شده بود، ثروت و رفاه پیشین خود را ازدست داده بود. تانیزاکی مادرش را که تا شش سالگی از پستان او تغذیه کرده بود سخت دوست میداشت. والدینش برغم مضیقه مالی، اورا درناز و نعمت پرورانده و بسیار به تماشای تئاتر میبردند. چندانکه دیری نگذشت که استعدادی برای نمایشنامه نویسی و هنرهای سنتی دراو پدیدار شد.
گفتنی ست همانگونه که ذکر آن رفت، یکی از موفق ترین داستانهای کوتاه او داستان "خالکوب" است که ردپایی از تاثیر بزرگانی چون ادگار آلن پو و اسکار وایلد درآن بچشم میخورد. او همچنین "تصویر دوریان گری"، شاهکار اسکار وایلد را به ژاپنی برگرداند. درداستان خالکوب، شخصیت اصلی که یک زن جوان است، همینکه روی بدنش خالکوبی میشود، دچار تغییر و دگرگونی میشود. درحالیکه دررمان اصلی یعنی اثر جاودان اسکار وایلد (تصویر دوریان گری)، تصویر شخصیت اصلی است که نشانگر انطاط اخلاقی سوژه است؛ در داستان تانیزاکی (خالکوب)، این طرح و نقشه استاد خالکوب است که موجبات دگرگونی ژن را فراهم میسازد.
" ایستاده درکناری، ماده عنکبوت درشتی را که برپشت دخترک خالکوبی کرده بود ورانداز میکرد و چون درآن دقیق شد دریافت که جوهر تمام زندگیاش را درآن خلاصه کرده است. اکنون که خالکوبی تکمیل شده بود، استاد نقاش از وجود خلائی بزرگ آگاه بود… برای آنکه زیبایی را به تو ارزانی دارم، ذره ذره روحم را دراین تصویر ریخته ام، ازاین پس درسرتاسر ژاپن زنی نیست که جلودار تو باشد! و دیگر بار هرگز ترس درتو راه نمی یابد و مردان همه، مردان همه پیش مرگ تو خواهند بود…"
مضمون زیبایی زنانه درکنار ثبات اخلاقی، دستمایه نوشتههای بعدی اوست که دراین بین داستان "گرداب" که طی آن زنی زشت در هیات راهبهای بودایی دراثر یک نقاش ظاهر میشود، قابل ذکر است.
تانیزاکی بعداز مهاجرت به اوزاکا که درآن دوران ناحیهای بس قدیمی وعقب مانده محسوب میشد، نقطه عطفی درحیات خود پدید آورد. درهمانجا بود که الگوهای غربی را به سویی نهاد و بنای موانست با ادبیات سنتی بخصوص اثری کلاسیک بنام "قصه جانجی" نوشته بانو موراساکی (۱۰۳۰-۹۸۰) را گذاشت.
رمان نائومی او داستانی است دنباله دار و محصول اواسط دهه بیست. مهندسی ۲۸ ساله بنام جوجی دل به عشق زن جوانی میسپارد که سرتاپا غرق در فرهنگ غرب شده است. به موازات رشد فزاینده شهرنشینی درژاپن، ژاپنیها و خارجیها مشتاقانه باهم درمی آمیزند، آئینها و رویکردهای فلسفی جدید ازهمه نوع به منصه ظهور میرسند و زنان و مردان مدلهای روز غرب را تقلید میکنند. شکی نیست در روزگاری که چنین اوضاعی حاکم است نوع رابطه زناشویی، بطرزی بی سابقه در جمیع جهات رو به تغییر و انحطاط میگذا
د. ( نقل از کتاب نائومی)
دررمان " حکایت کوموشی" پیرنگ داستان همچنان براساس اصطکاک موجود میان ارزشهای سنتی و فرهنگ مدرن طراحی شده و دو شهر توکیو و اوزاکا سمبلی ازاین تعارض ارایه میکند ( توکیو سمبل یکی و اوزاکا سمبل دیگری). قهرمان داستان که فردی است بنام کانامی خودرا فرزند زمان خویش میپندارد لیکن عاقبت درپی جریاناتی چند، دست از دنیای مدرن فرومی شوید.
زمان نگارش رمان " پروفسور رادو" (28-1925) که داستانی است شهوانی درباب استاد دانشگاهی مجرد و غیرعادی، مقارن با پایان ازدواج دوم اوست و این بار نوبت ماتسوکو، همسر سوم است که همچون خیل معشوقههای دوران زندگیاش، به کعبه آمال نویسنده مبدل میشود.
ره آورد سالهایی که تانیزاکی به غور و تعمق درتاریخ ژاپن پرداخت، آفرینش پارهای از زیباترین آثار اوست. "سرگذشت اسرارآمیز ارباب ماساشی" (1935)، ماجرای جنگهای داخلی قرن شانزدهم را دربرمی گیرد. دراین داستان بانو کیکیو به خونخواهی قتل پدر ومخدوش ساختن چهره قاتل به پا میخیزد اما برخلاف تصورش، مقصر اصلی، نه همسر او بلکه دلباخته او یعنی ارباب موساشی است که گرایشات نامتعارف جنسیاش شالوده و اساس کل داستان را تشکیل میدهد. تبلور تحسین و تمجید تانیزاکی از اوزاکای قدیم را میتوان در رمان "خواهران ماکیوکا" (1930) که نوعی بازآفرینی سبک و سیاق زندگی خانوادگی دراوزاکای دهههای ۱۹۳۰ میباشد، مشاهده کرد.
نخستین فصل این رمان درطی جنگ جهانی دوم به بازار آمد لیکن دستگاه سانسور دولت نظامی وقت از انتشار قسمتهای بعدی آن جلوگیری کرد. اما تانیزاکی کار نگارش را ازسر گرفت و باهزینه خود فصل اول را چاپ و نسخههایی ازآن را دراختیار دوستان قرار داد. در ۱۹۴۷ فصل دوم رمان مذکور منتشر شد و فصل سوم نیز اول بار بصورت داستان دنباله دار دریکی ازمجلات ژاپن بچاپ رسید.
گرچه تانیزاکی شخصیت همسر و سه خواهرزنش را بعنوان الگو دررمان "خواهران ماکیوکا"بکاربست- وخودنیز نقش جزئی میانه اثر ایفاء نمود- بااین وجود رمان مذکور را نمی توان در زمره داستانهای ROMANA CLEF ( داستانی که نامها و جریانات آن ما به ازای خارجی دارند) درشمارآورد. تانیزاکی قصد داشت که محیط فرهنگی روبه زوال اوزاکا، همچنین زبان مردم و نیز سبک زندگی روزمره طبقه متوسط آنرا ثبت و ضبط نماید. داستان خواهران ماکیوکا قصه چهار خواهری است که سعی دارند همسری مناسب برای یوکی کو، خواهرسوم، پیدا کنند. یوکی کو دختری است بااعتقادات سنتی که خواستگاران بسیاری را رد کرده و مجرد باقی مانده است؛ اما تائکو که جوانترین و متجددترین خواهر دربین آنهاست، بالاجبار باید طبق عرف جامعه منتظر بماند تا یوکی کو ،خواهر بزرگتر، ازدواج کند.
تانیزاکی در مقالهای تحت عنوان "درستایش سایهها" (1934-1933) به بیان عشق اندوه فزای خود درقبال آداب و سنن گذشته و نیز ته ماندهها و بقایای آن میپردازد ولو اینکه این آثار، آثاری معمولی و فرتوت بوده باشند. وی دراین مقاله روشنی زننده غرب را در تقابل باچهره گل آلود (ارزشهای) ژاپنی ارزیابی کرده و میگوید:
" من دست کم باید در ساحت ادبیات، این سایه سارها را که مدام از دستشان میدهیم حفظ کنم. دراین بنای باشکوه که آنرا ادبیات میخوانند سایه بانهایی استوار و دیوارهایی تاریک خواهم ساخت، آنگاه آن چیزها را که بیش ازحد روشن مینمایند، بدرون سایهها خواهم فرستاد و آرایههای نابجا را خواهم زدود."
تانیزاکی دررمان "کلید" (1965) داستان وصلتی را پیش میکشد که روبه زوال است؛ وصلتی که از مجرای خاطراتی که دوشادوش هم پیش میروند به محک آزمایش کشیده میشود.
" اگر اکنون برای اولین بار، خاطرات من به رابطه جنسی مربوط شود، آیا او دربرابر وسوسهها تاب مقاومت خواهد داشت؟ او ماهیتا فردی است مرموز، رازنگهدار، همواره گوشه گیر و اهل تجاهل. بدتر ازهمه اینکه او چنین منشی را به حجب و حیای زنانه تعبیر میکند. حتی اگر من درچند جای (نقطه) متفاوت کلید کشوی قفل شده ام را پنهان کنم، زنی مثل او ممکن است همه سوراخ سنبهها را به دنبال کلید زیرورو کند."
دوشخصیت داستان، بنارا براین میگذارند که از دفتر خاطرات خود بعنوان وسیله ارتباط متقابل استفاده کنند و درحالیکه تلویحا به خواندن یادداشتهای هم رضایت داده اند در ظاهر، عکس آنرا وانمود میکنند. این خاطرات موانعی را که سد راه تفاهم آنها شده پدیدار میکنند همچنین پرده از ماهیت مشکلاتی برمی دارند که حتی درجریان کنش مشترکی چون آمیزش جنسی موجب فاصله گرفتن آندو از همدیگر میشود. داستان کلید در سال ۱۹۵۹ از سوی فیلمسازان ژاپنی " کن ایچیکاوا" و "شنیتو براس" به قالب فیلم درآورده شد.
درداستان کوتاه "دزد"، تانیزاکی بار دیگر مضمون دروغ و راستی را مورد بررسی قرارمی دهد. راوی دانشجوی جوانی است که باتهام دزدی از رفیق خود مورد سوء ظن قرارگرفته است. درجایی از داستان میگوید:" این نکته نیز برای من روشن شد که اگر حتی پاکترین آدمها هم قراراست گرایشات غیراخلاقی داشته باشند، دراینصورت شاید من تنها کسی نباشم که خیال دزدی به سرش زده باشد."
درپایان داستان راوی ضمن اعتراف به جرم خود، درمقام دفاع ازخویشتن میگوید که او واقعیت را ولو بصورت تلویحی و غیرمستقیم بازگو کرده است.
شماری از داستانهای تانیزاکی درژاپن و سایر کشورها بصورت فیلم درآمده است. اودرسال ۱۹۴۹ به بهانه انتشار رمان "خواهران ماکیوکا" موفق به اخذ جایزه سلطنتی شد. وی سالهای آخر عمرش را بیشتر در کان زی سپری کرد.
درفاصله سالهای ۵۶-۱۹۵۵ خاطرات دوران کودکی او به شکل داستانی دنباله دار در یکی از مجلات ژاپن چاپ شد و بعدها نیز به سال ۱۹۸۸ بزبان انگلیسی انتشار یافت.
"این نمایشنامه یک دفاعیه در مقابل بدبختی نیست، بلکه در خصوص غلبهی مادیات بر عواطف و احساسات است. اینکه بگویید ایست و همهچیز متوقف شود، کافی نیست. میتوان درنگ کرد و به عقب بازگشت… اینجا صحبت از مصرفگرایی و بدهکاری است، سخن از شانس دوباره، تولد دوباره، صحبت از ناهمواریهای زندگی است…"
مقاومت مدنی در نیم قرن گذشته از جنبش حقوق مدنی آمریکا و جنبش سال ۱۹۶۰ چکسلواکی گرفته تا آنچه به نام «انقلابهای رنگی» در اروپای شرقی نامیده شد و «جنبش راهبان» برمه در سال ۲۰۰۰ مشخصه بارز سیاست بینالمللی شده است. پدیده کنش بدون خشونت، شایسته مطالعهای است بیش از آنچه تاکنون شده و باید این موضوع در زمینه روابط بینالمللی، سیاسی و تاریخی معاصر به شکلی مقایسهپذیر و گستردهتر آزموده شود. این کتاب شامل نوزده مطالعه موردی درباره وقایعی تاریخی است که در آنها مقاومت مدنی نقش مهمی داشته است. هر فصل از کتاب به وسیله نویسنده مستقلی با دیدگاه، سبک کار و علائق مخصوص خودش نوشته شده است.
فهرست
توضیح عکسها
سپاسگزاری
همکاران مؤلف
پرسشهای اولیه
۱٫ پیشگفتار/ آدام رابرتس
۲٫ قدرت و مخالفت مردم؛ نوشتاری در مورد مقاومت مدنی
در بستر تاریخی / اپریل کارتر
۳٫ گاندی و مقاومت مدنی در هند از سال۱۹۴۷ ۱۹۱۷:
موضوعات کلیدی / جودیت ام. براون
۴٫ جنبش حقوق مدنی آمریکا در سالهای ۷۰-۱۹۴۵
قدرت از پایین و بالا/ دوگ مکآدام
۵٫ اثر متقابل کنش خشن و بدون خشونت در ایرلند شمالی
از سال ۱۹۷۲- ۱۹۶۷/ ریچارد انگلیش
۶٫ جدال سیطره؛ رهبران شوروی و چالش مقاومت مدنی در شرق اروپای مرکزی
در سالهای ۱۹۹۱- ۱۹۶۸/ مارک کرامر
۷٫ مقاومت مدنی چکسلواکی از مداخله ۱۹۶۸ شوروی تا
«انقلاب مخملی» سال ۱۹۸۹/ کیران ویلیامز
۸٫ بهسوی «انقلاب خودمهار»: لهستان ۱۹۸۹ – 1970/ الکساندر سمولار
۹٫ پرتغال: انقلاب گلهای میخک،۱۹۷۵-۱۹۷۴/ کنت ماکسول
۱۰٫ اعتراضهای تودهای در انقلاب ایران ۱۹۷۹-۱۹۷۷/ یرواند آبراهامیان
۱۱٫ «قدرت مردم» در فیلیپین ۱۹۸۶- ۱۹۸۳/ آمادو مندوزا
۱۲٫ بسیج تودهای سیاسی در برابر حاکمیت اقتدارگرایانه:
شیلی پینوشه ۱۹۸۸- ۱۹۸۳/ کارلوس هانیوس
۱۳٫ اثر متقابل کنش خشن و بدون خشونت در جنبش علیه آپارتاید
آفریقای جنوبی ۱۹۹۴-۱۹۸۳/ تام لاگ
۱۴٫ تلاقی ملیگرایی قومی با راهبردهای قدرت مردم
در دولتهای بالتیک ۹۱- ۱۹۸۷/ مارک آر. بیسینگر
۱۵٫ تظاهرات سال ۱۹۸۹ میدان تیانانمن و وقایع پیش از آن:
پژواک گاندی/ مرل گلدمن
۱۶٫ مقاومت مدنی و جامعه مدنی: درسهایی از سقوط
جمهوری دموکراتیک آلمان در سال ۱۹۸۹/ چارلز اس. مایر
۱۷٫ حریمهای احتیاط؛ مقاومت مدنی در
کوزوو، ۹۸- ۱۹۹۰/ هوارد کلارک
۱۸٫ جامعه مدنی در برابر اسلوبودان میلوسویچ؛
صربستان ۲۰۰۰-۱۹۹۱/ ایوان وجودا
۱۹٫ انقلاب گل رز سال ۲۰۰۳ گرجستان؛ تغییر صلحآمیز/ استفن جونز
۲۰٫ انقلاب نارنجی سال ۲۰۰۴ اوکراین؛ پارادوکس مذاکره/ اندرو ویلسون
۲۱٫ برمه سال ۲۰۰۷؛ اراده راهبان/ کریستینا فینک
۲۲٫ قرن مقاومت مدنی؛ برخی پرسشها و پاسخها/ تیموتی گارتن اش
علائم اختصاری
الیزابت اورم متولد ۱۹۵۵ است. او تحصیلات خود را در پاریس به اتمام رساند و سپس با همسرش که دیپلماتی سویسی است به کشورهای دوردست عزیمت کرد و در شهرهای مختلفی ساکن شد. کشورهای خاورمیانه و شهرهای مسکو، برن و پراگ از جمله مکانهایی است که او در آنها زندگی کرده است. مجموعه داستانهای "ملاقاتهای ناگوار" و "ترکشها" و نیز "باغی در بغداد" -که خاطرهنگاری فردی در یک شهر محاصره شده است- محصول سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ هستند که او در بغداد ساکن بود. نوشتههای اورِم اغلب پر رمز و راز و آکنده از تصاویرِ مکانهای دوردست، ناآشنا و غریب است.
تعاریف و مشخصات ملودرام به عنوان یک ژانر خاص هنری و سینمایی بارها در دید اهل نظر تغییر کرده و اصلاح شده است. در این سالهای دراز، نظریهپردازان نه فقط درگیر تعریف جامع ملودرام که بیشتر سرگرم بازیابی و بازنگری همان تعریفهای قدیم خود بودهاند. اما دغدغه همیشگی این بوده که به چنین سوالهایی پاسخهای روشن داده شود: اصولا معنای دقیق واژه ملودرام چیست؟ چه حیطهای را دربر میگیرد؟ کلیات مفهومی آن چیست؟ و سرآخر اینکه کدام فیلمها را با چه ویژگیهایی میتوان ملودرام دانست؟این کتاب به این پرسشها میپردازد، به این که چگونه عبارت ملودرام در طول سالهای متمادی در ذهن و دیدگان نظریهپردازان نوبهنو شده و معناهای متفاوتی یافته است.
فهرست
ژانر (گونه)/ ۹
سبک / ۶۹
نظام احساسی / ۱۳۳
حرف آخر / ۱۸۷
یادداشتهایی درباره کمپ، سوزان سانتاگ / ۱۹۱
یادداشتها / ۲۲۶
کتابنامه / ۲۲۹
فیلمها / ۲۳۲
اگر در یک جمله کانه کو میسوزو را معرفی کنیم، این میتواند بهترین جمله در مورد کانه کو باشد: «کانه کو، شاعر لطافت کودکانه.»
شعر کانه کو خوانندهاش را به فضای کودکی خویش میبرد و او را آن چنان با خود همراه میکند که گویی خواننده دوران کودکی خویش را تجربه میکند. با آن که شعر کانه کو مربوط محیطی دیگر، فضا و زمانی متفاوت از آنی است که خواننده در آن هست، اما احساسات شعر کانه کو از ورای حصار این همه تفاوتها و فاصلهها عبور میکند و در دل خواننده اثر میگذارد. عناصر درونی و ژرف انساندوستانه که در این اشعار نهفته است آن را از بند زمان رهانیده و جهانی میکند.
کاش کوه شفاف بود
آن وقت میتوانستم
توکیو را از پشت آن ببینم
همانند برادرم که با قطار به توکیو رفت
کاش آسمان شفاف بود
آن وقت میتوانستم
پشت آن، خدا را ببینم
همانند خواهرم که فرشته شد
این شعر با آن که نزدیک به صد سال پیش در ژاپن سروده شده است، اما هر خواننده غیر ژاپنی نیز با آن ارتباط برقرار میکند. احساس دلتنگی، حس مشترک بنیآدم است. حس دلتنگی ناشی از دوری از دو عضو خانواده که یکی به توکیو رفته و امکان دیدارش نیست و دیگری رخت از این جهان فروبسته و پیش خدا رفته است.
جنبه نرمی و لطافت شعر کانه کو را میتوان متاثر از فرهنگ زنانه ژاپن دانست. فرهنگی که نرمش و لطافت خاص خود را دارد که در دیگر عناصر فرهنگی ژاپن از قبیل گلآرایی، باغ ژاپنی، مراسم چای سبز خوری، پرده نقاشیها و اوریگامیهای متنوع نیز خود را نشان میدهد. جنبه لطافت کودکانه شعر کانه کو مختص وی است که در شعر دیگر شاعران سرزمین آفتاب تابان به اندازه اشعار کانه کو نمود ندارد.
در مجموعه قبلی شعر شاعران معاصر که به نام «برگی در سایه» از همین انتشارات دیبایه به چاپ رسید، چند نمونه از شعر کانه کو را معرفی کردم. بسیاری از خوانندگان ایرانی شعر کانه کو شعرهای وی را لذتبخش توصیف کردند. این امر مرا بدان داشت که دنبال مجالی برای معرفی بیشتر این شاعر و اشعار لطیفش به خوانندگان ایرانی و فارسیزبانان باشم.
از اشعار این مجموعه در کتابهای درسی ژاپن نیز تدریس میشود. نیز آهنگسازان ژاپنی برای بسیاری از اشعار کانه کو، آهنگ درست کردهاند. اشعار کانه کو تا دهه هشتاد در ژاپن هم ناشناخته بود تا این که بر اثر تلاش نویسنده کودک به نام یازاکی سه تسواو، اشعار کانه کو در سال ۱۹۸۴ چاپ میشود و بلافاصله نام وی برزبانها میافتد.
مجموعه حاضر که در یک جلد از طرف انتشارات جولای ژاپن به چاپ رسیده است، همانند ترجمه مجموعه شعر «برگی درسایه»، بخشی از اشعار مربوط به دوران زندگی کوتاه شاعر است.
من، پرنده کوچک و زنگوله
من اگر بال هم بزنم
نمیتونم پرواز کنم
پرنده مثل من نمیتونه بدوه
من اگه بدنمو تکون هم بدم
نمیتونم صدای زنگوله رو دربیارم
عوضش زنگوله و پرنده
به اندازه من آواز بلد نیستن
من، پرنده کوچک و زنگوله
هرکسی جای خودش خوبه!
این شعر بیشک در دل هر خوانندهای نفوذ میکند. شعر کانه کو پرستش چیزهای کوچک، ضعیف، بینام و بیفایده است. هر چیزی که در روی سیاره زمین است شامل این پرستش است. دوست داشتم از احساس خوانندگان از خواندن شعرهای کانه کو باخبر میشدم. من عاشق شعرهای کانه کو هستم و خوشحال خواهم شد تعداد بیشتری از خوانندگان با این اشعار آشنا شوند. احساسی که کانه کو میسوزو از آن حرف میزند در قلب همه هست. میتوان با خواندن این آثار آن احساسات را کشف کرد.
فرهنگ شفاهی هر قوم برساختهی ذهن جمعی آن ملت است؛ به گونهای که هر کس میتواند سهمی در آن داشته باشد و خشتی در بنای بلند آن بنشاند. جشنها و پُرسهها، ادبیات و باورها، آیینها و اساطیر شبکهی انسانشناسی آن قوم را تشکیل میدهند و این شبکهی پیچیده همان است که فرهنگ نامیده میشود. اگر بپذیریم که رشد فرهنگ با انتقال سینه به سینهی آن در زمان و مکان صورت میگیرد، پس این ادعا پذیرفتنی خواهد بود که این روزها خردهفرهنگها تا حدودی دستخوش اختلال و سردرگمی شدهاند. این کتاب تلاشی در راستای جبران این خسران و جمعآوری و نظمبخش به پارههای شفاهی تایباد در قالب هوسنهها، لالاییها، رباعیها، قسمآیهها و …
آموزش شیوههای مختلف نخبازی، به همراه نخ، تصاویر گویا و راهنمای کامل بازی
برای ساخت هجده طرح زیبا به کمک نخ و انگشتان !
به دنیای طرح و رنگ خوش آمدید!
غرق شدن در دنیای رنگها سرگرمی لذتبخشی است که آرامش فکری دوران کودکی را برای شما به ارمغان میآورد.
رنگآمیزی طرحهای این کتاب خلاقیت را افزایش میدهد، از فشارهای روحی شما میکاهد و بر تمرکزتان در کارها میافزاید.
کتابهای رنگآمیزی از جدیدترین ابزار برای مبارزه با اضطراب هستند و اثربخشی آنها را در ایجاد آرامش روان برابر روشهای رایج مدیتیشن (مراقبه) و یوگا میدانند.
سالها پیش در شهر هملین اتفاق عجیبی افتاد. کراکنل، قناد شهر اولین کسی بود که متوجه این اتفاق عجیب شد و گفت: دیشب تمام شیرینیهای من ناپدید شدهاند و دیگر هیچ شکری در قنادی نیست…